Venstre på ideologisk togt

EFTER HVAD Venstres ordfører, Jens Rohde, under åbningsdebatten udtalte om nedskæringer i ulandsstøtten, vil jeg hævde, at Venstre er ude på et ideologisk togt.

Uden at prøve at afveje fattige, fejlfarvede liv imod rigtige, danske hofter vil jeg gå ind på regeringens præmisser og kigge på de lande, man har peget på, og om de »gør sig fortjent« til dansk ulandsbistand.

For Burkina Fasos vedkommende har regeringen ret, regimet er dybt involveret i ulovlige diamanthandler og våbenhandler, som holder flere af konflikterne i Afrika i gang. Det er en hån imod danske skatteydere at støtte et sådant regime. Maximumpoints til regeringen, hvis de sletter Burkina Faso.

Behersket korrupt

Bangladesh er meget anderledes. Der er tale om et fattigt, overbefolket land. Det politiske system er behersket korrupt, men landets udvikling lider især under, at det er muslimsk. Landbefolkningen er hårdt arbejdende og giver en god respons til Danidas arbejde. Især et par store fjerkræprojekter for kvinder bør fremhæves. Her er det lykkedes at få titusindvis af familier op over fattigdomsgrænsen - samtidig med, at det har skaffet kvinderne anerkendelse og mere frihed både i familien og i samfundet. Også projekter inden for fiskeopdræt hjælper kvinderne. Og Mullaherne hader disse tendenser! Dansk bistand til Bangladesh giver valuta for pengene, og når Venstre vil til at afskaffe den, må det være af ideologiske grunde: fordi Bangladesh er muslimsk!

Også Vietnam er peget ud, og det er endnu mere uforståeligt, for korruptionen er ikke nævneværdig, og menneskerettighederne har det ikke værre end andre steder i Asien. Udviklingen i Vietnam er lovende som et resultat af en arbejdsom og nøjsom befolkning, der suger til sig af viden og færdigheder. Udviklingsarbejde i Vietnam er taknemmeligt, lovende for Private Sector støtte, har et potentiale for udvidelse og giver valuta for pengene, og når Venstre vil afskaffe den, må det være af ideologiske grunde: fordi regimet i Vietnam er kommunistisk!

Rationelle kriterier

Skulle jeg pege på hovedmodtagerlande, hvor danske skattekroner bliver hældt ned i et bundløst hul, så vil jeg pege på Kenya og Tanzania.

Kenya har et korrupt styre i international topklasse. Menneskerettighederne har det skidt. Landet har en rimelig frugtbarhed, en rimeligt veluddannet befolkning og nogen grad af industrialisering og eksport, så de ville kunne klare sig selv, når de får løst deres interne fordelingsproblemer og korruptionsproblemer. Vi bør ikke forlænge disse problemer ved dansk bistand.

I Tanzania har man en rendyrket bistandsklient-kultur. Hvis man analyserer et problem sammen med en tanzanianer, finder frem til en mulig løsning, og spørger »Hvordan vil du finansiere det?«, er svaret uvægerligt »Jeg vil finde en donor«. Der er et sådant manglende initiativ, at bistand kun forlænger pinen. Tanzania trænger til at blive tvangsaktiveret. Jeg føler, at mine skattekroner er spildt.

Skal der ske en "sanering" i ulandsbistanden, så vil jeg bede udenrigsministeren om, at det bliver på grundlag af rationelle kriterier og ikke blot begrundet i ideologiske kriterier.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.