Ingen S-glæde over trafikforlig

MERE STØJ, mindre trafiksikkerhed og forskning, dyrere billetpriser i busser og tog. Dette er blot nogle af de negative konsekvenser, som danskerne kommer til at opleve, når regeringen og Dansk Folkepartis trafikforlig træder i kraft.

Der er dog stadig lidt at glæde sig over. De forlig, som SR-regeringen i sin tid indgik omkring renovering af det danske skinnenet og forbedring af vejene, løber frem til 2003, og regeringen lægger med forliget op til at fortsætte dette arbejde - også efter 2003. Dette er vi naturligvis meget glade for.

Når det så er sagt, er det også vigtigt at understrege, at vi er meget imod den måde, som det finansieres på. Det bliver nemlig brugerne af de kollektive transportmidler, der kommer til at betale udgifterne i trafikforliget med stigende billetpriser i busser og tog.

Overskud fordufter

Når nu DSB sidste år leverede et milliardoverskud, kan man virkelig undre sig over, hvorfor koncernen ikke kunne få lov at bruge disse midler til at renovere nettet.

Der må stå nogle måbende DSB-medarbejdere tilbage, når de ser det overskud, som de har arbejdet så hårdt for, fordufte for øjnene af dem, alt imens de bliver tvunget til at sætte priserne op over for deres kunder.

Det kræver ikke en doktorgrad i matematik at regne ud, hvad stigende billetpriser vil betyde - færre mennesker vil benytte den kollektive trafik, og det vil ramme de dårligst stillede og miljøet. Regeringens forlig med Dansk Folkeparti er altså på én og samme gang udtryk for en skæv fordelingspolitik og en dårlig miljøpolitik.

Øget færdselssikkerhed har høj prioritet hos Socialdemokraterne. Det er vores pligt at arbejde aktivt for, at færre mennesker kommer til skade eller dør i trafikken.

Det nye trafikforlig går desværre i den helt modsatte retning og forringer trafiksikkerheden og forskningen på området drastisk. Med det nye trafikforlig bliver det således for alvor slået fast med syv- tommer søm, at hensynet til trafikanternes sikkerhed har laveste prioritet hos den danske regering anno 2002.

Vi må også sige farvel til indsatsen mod støjproblemer. Vej- og togtrafik er den væsentligste kilde til generende støj, som ofte resulterer i høreskader og øger forekomsten af stressrelaterede sygdomme.

Det blæser regeringen på, og vi kan nu vinke farvel til en stor del af de stærkt tiltrængte støjværn, som ligger på tegnebordet rundt om i landet.

Mere støj

Selvom der er lidt at glæde sig over, fortoner smilet sig altså hurtigt, når man kaster et blik på den måde, hvorpå de positive elementer i trafikforliget skal finansieres.

Set med socialdemokratiske øjne kunne det faktisk næsten ikke blive værre - et trafikforlig, som vender den kollektive trafik - og dermed forbrugerne og miljøet - ryggen og sikrer mere støj og mindre sikkerhed.

Nej, der er ikke meget at råde hurra for.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.