Skattestop lukker ingen sygehuse

Grenaa kan simpelthen ikke undvære et aktutberedskab. Der bliver for langt til nærmeste sygehus.

HØJERE SKAT synes at være socialdemokraten, folketingsmedlem Jørgen Petersens, mantra. Det kan jeg ikke forhindre ham i. Men det hjælper altså ikke at skyde løs på regeringens skattestop i ren indignation over, at Århus Amt er gået i gang med en omstrukturering af sygehusene. (Som Petersen gjorde i JP Århus forleden.)

Det vil altid være svært at lave en ny sygehusstruktur. For folk har vænnet sig til sygehusene, som de er. Behovet for en strukturændring kan man altså være enig eller uenig i. Man kan også være enig eller uenig i, om amtet er endt med den helt rigtige løsning. Det har bare intet med regeringens skattestop at gøre.

Jeg hører til dem, der er helt enig med amtet i, at der er behov for strukturændringer. Det tør jeg godt stå ved. Selv om planerne er upopulære. Skattestop eller ej. Strukturændringerne var kommet alligevel.

På et punkt er jeg dog dybt uenig med amtets dispositioner og helt enig med Jan Petersen. Jeg går også ind for, at Grenaa Sygehus skal bevares. Amtets planer om, at sygehusene i Grenaa, Odder og på Samsø ændres til sundhedscentre med begrænsede opgaver, er for Grenaas vedkommende en utilfredsstillende løsning.

For langt væk

Grenaa kan simpelthen ikke undvære et aktutberedskab. Der bliver for langt til nærmeste sygehus. Der er også brug for en medicinsk afdeling af hensyn til de mange ældre og til astmapatienter, som ofte har brug for akut indlæggelse. Århus Amt kunne efter min mening skæve til Vejle Amt, hvor man har lagt mindre specialer ud til de små sygehuse.

Vi kommer ikke uden om en omprioritering af de økonomiske ressourcer på sundhedsområdet. Det skal bare ske i balance med hele området og ikke kun som en styrkelse af sygehusvæsenet i Århus-området. Det er måden, det gøres på.

For Djursland gælder det nemlig også den fremtidige udvikling på erhvervsområdet. Det er en kendsgerning, at store virksomheder slår sig ned, hvor der er service. Og virksomhederne skeler f.eks. også til, hvad der er af service på hospitalsområdet. Endnu en grund til at bevare Grenaa Sygehus.

Midt i debatten om sygehusstrukturen i Århus Amt skal vi også huske, at amtet faktisk ikke sparer "netto penge" ved at nedlægge sygehusene i Grenaa, Odder og på Samsø. Af såkaldte 170 mio. "sparede" kr. vil amtet tilbageføre de 165 mio. kr. til sundhedsområdet med øgede ressourcer til kræftbehandling, hjertebehandling, medicin og meget mere. Spørgsmålet er, hvad vi vil have for skattekronerne!

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.