Fart og hastighedskontrol

TIL justitsminister Lene Espersen. Det lyder positivt, at regeringen nu vil ændre hastighedskontrollen fra pengemaskine til færdselssikkerhed. Hjemmeside om hastighedskontrol lyder fornuftigt og præventivt.


Men man skal huske, at ved indførsel af hastighedskontrol pilles der ved grundlæggende rettigheder - friheden. Det lyder fornuftigt at få sænket farten i byområder, ved sorte pletter osv. Men det er vigtigt at holde for øje, at fart ikke dræber.

Derimod er følgende storsyndere:



  • manglende søvn hos chaufføren,
  • medicinsk, alkoholisk eller narkotisk påvirkning,
  • sygdom, f.eks. epileptisk anfald,
  • manglende dansk trafikkultur.


Overhold f. eks. defensiv kørsel, blink ved vognbaneskift og holde afstand. Sund fornuft, f.eks. sikkerhedssele og kørsel efter forholdene

Det hjælper mere at fange narkobagmænd end at fængsle samtlige narkomaner. I overført betydning betyder det, at en storstilet kampagne mod fart rammer forkert.

Pengene bruges bedre på forbedret trafikundervisning, bedre veje samt udvikling af trafiksikkerhed i bilerne. Der skal også være plads til friheden, fart og bilfolket, selv om vi bor i Jantelovens hjemland Danmark. Under ordnede forhold selvfølgelig.

Man bør overveje at indføre en bilhavarikommission, som vi kender det fra luft- og skibsfarten, så man kan få klarlagt mytedannelse omkring fart.

Med den grundlæggende tanke i baghovet, at der naturligvis er forskel på, hvor god man er til at køre bil, og at man selvfølgelig skal køre efter forholdene, skal fartgrænsen hæves til 90 km/t på landeveje og 130 km/t på motorvejene med undtagelse i Københavns-området. Vejene er bygget til det, hvilket bevises dagligt af befolkningen.

Tid til fartsyndere

Det krænker min retsbevidsthed, når man læser om, at det danske politi ikke har tid til at tage sig af simple kriminelle handlinger som indbrud og overfald. Men man har tid nok til at knalde fartsyndere.

Lad os håbe, at regeringens ønske om færdselssikkerhed også når ud til politiet. Det må være et spørgsmål om prioritering.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.