Fanatismens arnested

I DEN SENESTE TID har min ellers udmærkede avis været fyldt med indlæg vedr. den brandaktuelle (og over 1000 år gamle strid) om religion contra videnskab.

Udgangspunktet har været et tilsyneladende kæmpe problem med fundamentalistiske kristne, som vi åbenbart har en masse af her i Danmark.

Jeg skriver "åbenbart", eftersom jeg hidtil troede, problemet med religiøs fanatisme primært var synligt blandt andre trosretninger, men nej: Eksperter på området (samt andre læserbrevsskribenter) har givet udtryk for den enorme konflikt, der ligger i, at vi har disse utilpassede kristne i vores samfunds midte.

Jeg har selv tilbragt en del af min ungdom på en katolsk privatskole, som vel er et af arnestederne for denne uhyggelige fanatisme.

Derfor er jeg naturligvis forudindtaget i denne sammenhæng, men der bør indskydes, at religionsundervisningen levede en hensygnende tilværelse blandt fag som f.eks. matematik og geografi.

Men mon ikke lærerne fik indsneget begreber som næstekærlighed, tilgivelse og andre kristne kæpheste i denne del af undervisningen? Begreber, som ikke kan måles og vejes, og som derfor næppe har deres plads i dagens rationelle Danmark.

Jeg vil derfor rette en varm tak til de eksperter, der så flittigt har taget afstand til den fundamentalistiske del af kristendommen.

Men jeg er bange for, at jeg om 10 år, når der skal ses tilbage på vores nutid, ikke vil huske disse eksperter som dem, der gjorde op med religiøs fanatisme i Danmark.

For dér, hvor problemet virkeligt er synligt i dag, tør eksperterne slet ikke kigge hen. Der er visse emner, der ikke må diskuteres; heller ikke når man er ekspert på området.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.