Den snigende gøgeunge

JEG SAD og læste artiklen "Danmark på bænken" i JP 6/10, og da jeg nåede et stykke ind i artiklen ser jeg, at direktøren for Socialforskningsinstituttet - Jørgen Søndergaard (JS) - udtaler, at »det er forkert at tale om ældrebomben.

Jeg vil snarere betegne det som en gøgeunge, der kommer snigende og vokser sig større år for år« - det var ordene - jeg var faktisk lige ved at få min morgenkrydder galt i halsen!

Mage til begavelse, som den JS her lægger for dagen, den skal man lede længe efter.

Til orientering for JS bør det oplyses, at gøgeunger - der er relativt store - har det med at blive placeret i en fremmed fugls rede, hvorved gøgeungen skubber de retmæssige ejeres unger ud af reden.

Med den viden - kan man så kalde udviklingen i antal ældre for en sådan (gøgeunge- effekten) ude fra kommende pludselig begivenhed, der af nogle bliver kaldt for ældrebomben og som JS mener - kommer snigende?

Intelligent ledelse

Med blot et minimum af hjerneaktivitet har alle kunnet følge den demografiske udvikling i landet, så vi har i årtier vidst, hvorledes antallet af ældre ville udvikle sig.

Antallet af personer, der på et tidspunkt skal forsørge de kommende pensionister, har været kendt siden 1970'erne og 1980'erne, og det har derfor også været let at gennemskue, at der evt. kunne blive et forsørgelsesproblem.

Havde der været udøvet nogen som helst form for intelligent ledelse af dette land de seneste 30 år, så havde man allerede i 1970'erne påbegyndt en totalvurdering af befolkningssammensætningen og havde taget stilling til, bl.a. hvorvidt det var hensigtsmæssigt, eller om det var fuldstændig hovedløst, at åbne grænserne for et utal af primært analfabeter fra tredjelande, der i vid udstrækning ikke har ønsket og stadig ikke ønsker at lade sig integrere og dermed deltage i den almindelige opretholdelse og udvikling af samfundet, men derimod villigt har ladet sig indrullere i den uendelige række af modtagere af overførselsindkomster - så kan man jo spekulere på det der med gøgeungen.

Indvandring mindskes

Nu er der efter adskillige årtier taget fat på at reducere den massive indvandring samtidig med, at der er sat spotlight på integrationen - det er positivt og vil være godt for samfundsudviklingen.

Til en yderlige afhjælpning af den kommende aldersskævdeling af arbejdsstyrken diskuteres det i artiklen, hvor problematisk det er, at ældre medarbejdere foretrækker at stoppe omkring 60-års alderen.

Ældre skubbes ud

Arbejdspladserne skal forbedres, står der - det skal være sjovere at arbejde osv., så folk forbliver på arbejdsmarkedet efter de er fyldt 60 år.

Jeg spekulerer på, om der er nogle af de personer, der udtaler sig i artiklen, der bevæger sig på det "rigtige" arbejdsmarked, eller om de alle sidder på hver sit lille kontor og "forsker" - for hvis de kom derud, hvor produktionen sker, så ville de se, at de ældre ofte slet ikke er ønsket og "udskubningen" og fyringerne på arbejdspladserne allerede sker, når folk er i begyndelsen/midten af 50'erne - de ældre medarbejdere er simpelt hen uønskede både på det private og det offentlige arbejdsmarked.

Ønsker samfundet at beholde de ældre medarbejdere - så er det arbejdsgiverne, der må tage sig sammen og ændre signaler - ellers vil medarbejderne fortsat lade sig pensionere, jo før jo bedre!

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen