Krav om undersøgelse

DET VAR prisværdig klarhed, der kendetegnede JP's leder om Rigsrevisionens afdækning af barmarksskandalen 7/10.

Jeg har både før og efter, at Danmarks Radio i maj sendte dokumentarudsendelsen "Det rene gas", via spørgsmål til daværende miljø- og energiminister Svend Auken og nuværende økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, forsøgt at afdække det hændelsesforløb, der har ført til, at 18.000 danske familier op gennem 90'erne blev lokket ombord i den synkende skude, som opførelsen af godt 80 barmarksværker nu har vist sig at være.

Rapporten fra Rigsrevisionen efterlader det klare indtryk, at hele barmarksprojektet har været initieret af naturgasselskaberne og de rådgivende ingeniører, med Energistyrelsen i rollen som en offentlig myndighed, der totalt har svigtet. Ikke bare ved at undlade at løse de opgaver man var forpligtet til, men lige så meget ved at forsømme at overvåge området, herunder at se kritisk på de mange projekter.

Som eksempel på situationer, hvor Energistyrelsen har svigtet, kan nævnes:

Energistyrelsen erfarer i forbindelse med gennemførelsen af det første barmarkspilotprojekt, at værkernes bruger- og selskabsøkonomi er meget følsom overfor ændringer i bl.a. brændselspriser.

Brugere svigtet

Trods dette undlader man (uanset at der var rig lejlighed til det) i de følgende år at gøre kommende brugere opmærksom på dette forhold.

I praksis har det betydet at de intetanende varmekunder helt og aldeles har været overladt til naturgasselskaberne og de rådgivende ingeniørers kompetence og indsigt på området.

Energistyrelsen har forsømt at føre tilstrækkeligt tilsyn med området. Forsømmelserne på dette område har bl.a. ført til, at man har ignoreret klokkeklare advarsler om den dårlige økonomi i mange af projekterne fra Danske Elværkers Forening.

Ansvar skal placeres

Rigsrevisionen når frem til, at Energistyrelsens opgørelse af støttebehovet ud fra Energistyrelsens egne kriterier burde have været 620 mio. kr., forudsat at Energistyrelsen havde været i stand til at regne rigtigt. Energistyrelsen nåede frem til et støttebehov på 250 mio. kr. Tillige finder jeg det meget alvorligt, at Finansudvalget på den måde er blevet misinformeret om det reelle støttebehov.

Vi kan som borgere i en retsstat ikke være tjent med en situation, hvor der ikke placeres et politisk og juridisk ansvar i en skandale af denne karakter. Det er afgørende for befolkningens tillid til folkestyret, at vi kan stole på, at de offentlige myndigheder følger lovgivningen og varetager deres opgaver på betryggende vis.

Rigsrevisionens rapport har allerede godtgjort, at det ikke har været tilfældet i denne sag. Derfor vil jeg gøre mit til at følge sagen til ende. Et af de forhold, der hidtil har gjort det umuligt for mig at trænge ordentligt igennem, har været den manglende offentlige interesse (herunder dagspressen) i sagen. Jeg ser derfor frem til, at JP følger sagen i de kommende måneder, når økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen kommenterer rigsrevisionens kritik og dernæst forholder sig til mine kritiske spørgsmål, der blandt andet går på, om der skal placeres et juridisk ansvar i sagen.

Grundig undersøgelse

Et er sikkert - denne sag må ikke ende i Rigsarkivets afdeling for henlagte skandaler.

Barmarksskandalen skal i lighed med for eksempel Farum-sagen underkastes en uvildig og tilbundsgående undersøgelse. Det skylder vi ganske enkelt de mange familier, der i tiltro til at de offentlige myndigheder var hæderlige og retsskafne, har betalt for dette eksperiment.

Der skal placeres et juridisk og et politisk ansvar.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.