Selvmål

BIRTHE RØNN Hornbech rammer ud efter mig i sit indlæg 1/10 "Postyr hos de radikale", hvor hun med udgangspunkt i et indlæg af mig i Politiken 7/7 2001 helt grundløst skriver: »Asger Baunsbak-Jensen slog sig for brystet og pralede af partiets lallende holdningsløshed.«

Det er Birthe Rønn Hornbech for fuld udblæsning, men det havde højnet hendes debatniveau, hvis hun fra samme artikel havde citeret mig for følgende: »Frisind betyder: her står jeg, og jeg ved, hvad jeg står for, derfor kan jeg sætte et menneske, der står et andet sted i frihed. Det er ikke tolerance - tolerante kan alle være - det er frisind, og på det punkt er de radikale kompromisløse.«

Det skal med, for at Jyllands-Postens læsere kan vurdere min holdning. Siden jeg var 18 år, har jeg været medlem af Det Radikale Venstre, først og fremmest på grund af partiets frisind. Her er jøder og fritænkere, grundtvigianere, missionsfolk, baptister og nu muslimer.

Radikale samles om et partiprogram, hvor mindretalssikring er i højsædet, og intet medlem skal afsværge sin religiøse tro. Skulle det komme dertil, vil jeg bekæmpe det af al magt.

I 97 år har de radikale aldrig ekskluderet et medlem, hverken jøde eller muslim.

Venstre, Danmarks liberale parti, har ekskluderet folk, der ikke makkede ret, gang på gang.

Nu sidst Peter Brixtofte, som man ekskluderede af Venstres folketingsgruppe med Birthe Rønn Hornbechs stemme - før han er dømt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen