Pisk til højtuddannede

Hvis arbejdsledige skal tvinges til at bruge fire timer dagligt på transport til og fra arbejde, vil det være katastrofalt for mange ellers velfungerende familier, skriver en arbejdsløs cand. mag.

FOR NYLIG bekendtgjorde flere medier, at højtuddannede ledige skal piskes: Beskæftigelsesministeren Claus Hjort Frederiksen agter via økonomiske sanktioner at presse os til at tage job, som indebærer over fire timers transporttid om dagen.

Jeg er, ligesom min samlever, arbejdsløs cand. mag., og til beskæftigelsesministerens forslag har jeg følgende kommentarer/spørgsmål:

Det ikke nødvendigt at piske mig i arbejde med trusler om økonomiske sanktioner. Jeg er aktivt jobsøgende og ønsker mig både af personlige, sociale og ikke mindst af økonomiske grunde at være en positiv del af samfundsøkonomien. Min kæreste, vores datter på seks år og jeg har, når de faste udgifter er betalt, 4.500 kr. pr. måned til mad- og dagligvarer, tøj, sko, tandlæge, medicin, transport o.s.v. Ikke just noget at prale af efter fem års uddannelse og en studiegæld, som man får ondt i maven af at tænke på. Tro mig: Jeg behøver ikke yderligere pisk til at motivere min jobsøgning.

Men det ville være en katastrofe for vores lille familie, hvis min kæreste og jeg var nødsaget til at tage job med fire timers transporttid eller mere pr. dag: Med to timers transport til arbejde ville vi, med en mødetid kl. 9.00, skulle hjemmefra kl. 7.00. I et heltidsjob ville vi i bedste fald have fri kl. 17.00 og dermed kunne være hjemme igen kl. 19.00.

Da vi lægger vægt på, at vores datter skal være frisk og veludhvilet i skolen, og hun oven i købet har et natligt søvnbehov på 11-12 timer, ville vi lige nå hjem til hendes sengetid.

Ingen sammenhæng

Så må jeg spørge: Hvordan hænger beskæftigelsesministerens forslag sammen med Venstres familiepolitik og statsministerens tale på Venstres landsmøde, hvori han bl.a. efterlyser, at vi forældre tager endnu større ansvar for vore børns trivsel, opdragelse og uddannelse?

Hvem skulle i givet fald passe vores datter i hendes vågne timer? Opretter Venstre institutioner med udvidede åbningstider, eller er det meningen, at hun skulle sættes i pleje i hverdagene, og vi blot skulle være weekendforældre?

Begge løsninger ville i vores tilfælde (og sikkert også i mange andre) både af menneskelige og samfundsmæssige årsager være en skam, da vi er en velfungerende familie med et par forældre, som tager ansvar for og drager omsorg for vores barn i alle henseender - lige efter Fogh Rasmussens hjerte.

Misforstå mig ikke: Jeg er ikke en vrangvillig arbejdsløs. Jeg er fleksibelt indstillet og har efter endt uddannelse f.eks. været ansat i et folkeskolevikariat. Der er heller ikke noget galt med mine akademiske kvalifikationer. Jeg afsluttede min kandidatuddannelse med et gennemsnit på 10,4.

I stedet for at piske højtuddannede ledige skulle beskæftigelsesministeren overveje at piske ledere i erhvervslivet til at give humanister, nyuddannede og andre "udsatte" højtuddannede en chance for at vise, hvad vi duer til.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen