Kronik: Ingen kobling mellem evolution og skabelse
I dag burde det være utænkeligt at have en skole, som forholder sig grundlæggende afvisende overfor evolutionsteorien for i stedet at bygge på en religiøs verdensopfattelse. Evolutionsteorien, og det naturvidenskabelige arbejde omkring den, er en af vor tids største bedrifter, skriver dagens kronikør.
Jeg har besluttet, at jeg nok har et bidrag til debatten om evolutionslære versus skabelsesberetning. Emnet har optaget mig, fordi jeg er uddannet biolog fra Københavns Universitet, og fordi jeg engang brugte en uge på en bibelcamping med temaet "skabelsesberetningen" arrangeret af KFS. Jeg mener også at have konstateret, at evolutionsteorien interesserer unge mennesker, men det har ikke været noget fremtrædende tema i bekendtgørelsesteksterne i de snart 25 år, hvor jeg har undervist i gymnasiet.
Det er ganske korrekt, som Kjeld Pedersen skriver (JP 26/7), at Darwins evolutionsteori ikke er "bevist". Men det er på den anden side også korrekt, at det må anses for bevist at der vitterligt er foregået en evolution. Det, man måske ikke har helt styr på, er detaljerne om hvordan denne evolution så egentlig er foregået; når man begynder at blive konkret på dette punkt, så bliver det svært.
Det ligger dybt i naturvidenskabens væsen, at en teori ganske udmærket kan være værdifuld, også selv om den evt. senere viser sig at være forkert. Det er således ikke afgørende for "naturvidenskaben" at bevise, at evolutionsteorien er "korrekt". På den anden side kan naturvidenskabelig forskning ikke rigtigt bruge skabelsesberetningen (eller skabelsesberetningerne, der er jo flere meget forskellige også i 1. mosebog hvor jo vandet spiller helt komplementære roller som "verdensdyb" i kapitel 1 og som en "livgivende tåge" i kapitel 2 ) som inspiration til videre forskning. For naturvidenskaben er teorierne til, fordi de fungerer som arbejdsredskaber.