Kompetent EU-iagttager

MIN journalist-kollega Preben Heide mener (JP 27/6), at DR skal give EU-eksperten Lykke Friis mundkurv på, fordi hendes synspunkter omkring EU vil være farvede af hendes arbejdsgiver, DA's, positive holdning til EU.

Det svarer da vist til at hævde, at Preben Heide i kraft af sine tidligere ansættelser ved DR må være afskåret fra at mene noget om, (f.eks. i Jyllands-Posten), hvilke eksperter DR kan bruge i sine udsendelser. Men det må han da gerne for mig - idet det er indholdet, der afgør lødigheden af hans argument.

Lykke Friis har, så vidt jeg husker det, tidligere været offentligt ansat forsker med EU som speciale, og den omstændighed, at DR har fundet hendes indsigt så værdifuld, at man nu vil betale hende løn for at få direkte adgang til hendes viden, kan da ikke gøre hende ukvalificeret.

DA vil jo næppe kunne anvende hende, hvis hun ikke er professionel og som sådan beskriver virkeligheden - både for DA og DR's lyttere og seere.

Hvis Heide vil give hende mundkurv på, må han i stedet påpege, at hendes synspunkter ikke afspejler virkeligheden i EU. Det er ikke nok at sige, at han ikke kan lide, at hun nu er ansat i DA.

Personligt synes jeg, at Lykke Friis gennem årene har udviklet sig til at være en kompetent og sprogligt nuanceret iagttager af EU's forandringer og de politiske kræfter, der ligger bag dem. Når medierne anvender Lykke Friis, er det vel, fordi de ikke selv har medarbejdere med en tilsvarende indsigt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen