Nu er det tid til at se fremad

EFTER FORLIGET om "Det Nye Danmark" er det lokalpolitikerne, der skal trække i arbejdstøjet og gennemføre fusioner og forbedringer.

Det er noget af en opgave med et væld af udfordringer. F.eks. skal fusionerne gennemføres i et politisk klima under bevågenhed fra borgerne og medier og i samarbejde med en række embedsmænd, der også vil gøre deres hoser grønne i forhold til de færre stillinger.

Men det er vigtigt at huske, at reformen i første omgang involverer den politiske og administrative del. Der skal altså primært arbejdes på at få "apparatet" til at fungere. Der bør altså alene være fokus på de under 10 pct. af kommunernes og amternes samlede opgave, som den styrende og administrative del udgør. Det giver en mulighed for at skabe et apparat, der sikrer borgerne den bedste service.

Hvis det vel at mærke gøres rigtigt. Den første udfordring bliver at vælge den rigtige ledelse til de nye organisationer. Ledelsen skal kunne omsætte idealer og værdier til handling. Det kræver beslutsomhed, engagement, handling og mod.

A.T. Kearney offentliggjorde i 1999 en undersøgelse af de problemer, der typisk opstår i forbindelse med fusioner. 59 pct. af de involverede oplevede, at der var for lidt kommunikation, 47 pct. at den endelige organisation var dannet af for mange kompromiser, 37 pct. at der ikke var en overordnet plan - og at fremdriften var for lille. Og 32 pct. - altså knap en tredjedel - at topledelsen manglede engagement.

Vores erfaringer viser, at der kan være fordele ved at involvere en tredjepart i fusionsprocessen. Øjnene udefra ser objektivt på risici og potentiale og er til rådighed for skæld og smæld igennem processen. Det sparer mange indadvendte diskussioner.

Det er også vores erfaring, at det vigtigste element er beslutsomhed og handlekraft. Og at kunne kommunikere. Det er det, der skaber respekt og opbakning. Det gælder om at melde ud om målet og vejen dertil. Og at sikre sig de rigtige folk på holdet. Ellers bliver det let noget fedtspilleri, der hverken fungerer effektivt eller giver den nødvendige gode service. Kompetence, kemi og kulturværdier skal passe, og det er lederens opgave at sikre sig, at den gør det. Så fat mod. Udnyt muligheden til at starte forfra. Og gør det grundigt og ordentligt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen