Tv-direktør taler udenom

TV-DIREKTØR Jørgen Ramskov svarer 18/5 på mit indlæg, hvor jeg spurgte, om DR aldrig fejler - konkret i tv-dokumentaren "Den hvide magt".

Desværre svarer tv-direktøren reelt set ikke på mine to spørgsmål. Én ting er dog sikkert: DR har ikke fejlet.

Det ene spørgsmål lød, om det ikke af sammenhængen kom til at fremstå sådan, at de to patientdødsfald var forårsaget af behandlingen på Viborg Sygehus, f. eks. sådan som det fremstilles i DR's pressemateriale.

Det svarer han behændigt ikke på - ja berører det slet ikke, men citerer i stedet én af de medvirkende i udsendelsen. Iøvrigt det samme citat som blev brugt af DR til at afvise klagen fra Viborg Amt. Det er jo goddag-mand-økseskaft.

Det er beklemmende, at en erfaren tv-mand ikke vil vedgå, at sammenhæng (en hel sekvens, musik, klipning, stemning m.m.) ikke er afgørende for det samlede indtryk for "budskabet". Netop med tv-mediet, som appellerer til flere sanser samtidig og udnytter det, turde dette være selvindlysende. I stedet løftes blot et enkelt citat ud, som om det var den skrevne presse. Det kan umuligt være det journalistiske erkendelsesniveau i dokumentargruppen.

Det andet spørgsmål lød, hvorfor busturen til København blev gennemført, når medicinaldirektøren forud havde tilkendegivet, at han ikke ville mødes med de pågældende (hårdt ramte) patienter.

Lukkethed

Jørgen Ramskov vedgår, at der var en klar tilkendegivelse, men forsøger at forklare, at busturen nærmest blev gennemført af hensyn til patienterne, at måske ville der alligevel osv., og ikke for at skabe dramaturgisk effekt i dokumentaren, ja med medicinaldirektørens ord at iscenesætte virkeligheden - og vel også for at presse medicinaldirektøren.

Derfor er der behov for retorisk igen at spørge, om behovet for en kritisk og dømmende dokumentar om tilblivelse af dokumentarudsendelser og behandlingen af klager?

Den lukkethed, som beklageligvis fortsat præger lægeverdenen, findes tilsyneladende også i den journalistiske verden.

Jeg er ikke specielt ude efter DR, som faktisk laver megen god tv og radio.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen