Advarsel til små byer

Allan Therkelsen advarer alle imod sammenlægninger med større byer. Jeres penge vil blive brugt til prestige, bureaukrati, pampervælde og eksperimenter, skriver han.

JEG BOR i et bysamfund nord for Århus, der hedder Hjortshøj, som er beboet af omkring 3.500 mennesker. Jeg vil gerne videregive mine oplevelser med at være medlem af et mindre bysamfund under en større kommune. Jeg vil advare alle fornuftigt tænkende borgere i mindre byer om for alt i verden at forsøge at undgå at blive underlagt større byers luner.

Vi er et ellers velfungerende lille samfund med egen skole, som man kan finde så mange andre steder i mange af de mindre kommuner. Der er bare den forskel, at man i de små kommuner har langt bedre mulighed for selv at bestemme, hvad de indkasserede skattekroner skal bruges til lokalt.

Vi har i Hjortshøj ingen betydende indflydelse på, hvad der skal ske i vores by. Jeg har indtryk af, at vi i Hjortshøj bliver brugt som skattemalkekvæg, således at kommunen kan bygge prestigeprojekter, eksperimentere med kunstværker og trafiktiltag i Århus midtby.

Vi har i Hjortshøj nogle katastrofale trafikale forhold. Skolebørn kæmper hver morgen om en fem meter bred kørebane sammen med biler, busser og lastbiler. Hver morgen er der trafikkaos, og min mellemste datter blev for nylig kørt ned. Samtidig bruger Århus Kommune millioner på automatisk hastighedsvisning og fotofælder, der pilles ned, når det viser sig, at det ikke virker efter hensigten. Ingen kender de ansvarlige i en storkommune.

I den forbindelse kunne jeg også nævne, at Århus Kommune, som den sidste kommune i Danmark, vælger at bruge ca. 50 mio. kr. ekstra på den kollektive trafik, ikke til serviceforbedring, men til fastholdelse af favorable arbejdsforhold til en række overprivilegerede offentligt ansatte. Man har i Århus Kommune, som det var gældende i Sovjet, indført jobgaranti for alle ansatte. Dette sker under en ung liberal borgmester.

Manglende tilbud

Seneste tiltag fra vores storkommune er besparelser på børnepasningsområdet. Uden at vi i Hjortshøj har noget nævneværdigt at skulle have sagt, er der blevet skåret kraftigt ned på ressourcerne til vuggestuer og børnehaver. Det er vel at mærke i en storkommune, hvor en vuggestueplads koster 3.200 kr. Jeg har netop fået at vide, at man heller ikke har valgt at prioritere pasning af mit barn på 10 år efter skoletid, der fra næste år må passe sig selv.

Et af problemerne med at skulle passe sig selv allerede fra 10 års alderen i en lille by i en stor kommune er, at der ikke er nogen tilbud. Der er f.eks. ingen hal eller andre sportsfaciliteter af betydning. Vi har med stor taknemmelighed for nogle år siden fået overdraget en faldefærdig gård. Det vil naturligvis blive brugt imod os, hvis vi igen ønsker at få tilført nogle af vores egne penge.

Århus Kommune bruger i stedet vores penge på f.eks. multihal, kunstmuseum og måske moske. Det er ikke nogle faciliteter, vi normalt har mulighed for at bruge, idet mange af vores penge er blevet brugt til at gøre det meget besværligt og dyrt at besøge vores hovedstad.

Jeg vil derfor advare alle imod sammenlægninger med større byer. Jeres penge vil blive brugt til prestige, bureaukrati, pampervælde og eksperimenter. Jeg har gennem mit tidligere erhverv som konsulent i kommunerne (besøgt ca. 100) lignende erfaringer for, at størrelse og professionalisme ikke hænger sammen som en proportionalitet - tværtimod.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.