Overraskelse på Bornholm

PÅ EN ELLERS fredelig skærtorsdagsmorgen i Arnage på Bornholm, da jeg læser gårsdagens Jyllands-Posten som dagens morgenavis, ser jeg til stor overraskelse, at Bornholms befolkningstal med store typer formindskes med 10.000.

Som bornholmer forstår jeg nu bedre, at JP ikke beskæftiger sig med det famøse færgeforlig, der fra 2005 katastrofalt nedsætter kapaciteten til og fra Bornholm og henviser bornholmske københavnsrejsende til Køge. Tilsyneladende efter en grov politisk rævekage, som ca. 33.000 bornholmere har underskrevet en protest imod, hvilket vel nok er den største danske underskriftindsamling i mands minde, men ikke nok til at råbe hverken medier eller politikere derovre op.

Da jeg har mødt jyder, der tror, at Bornholm er på størrelse med Ærø eller Samsø, forstår man bedre JPs nedgradering af øen.

Da jeg voksede op, var "lille" Bornholms befolkningstal ca. 50.000 - på samme størrelse som Færøernes og Grønlands.

Med den hast, afviklingen af Bornholm nu foregår, kan befolkningstallet selvfølgelig i løbet af en kortere årrække sagtens falde til JP's 33.673.

Heldigt for Bornholm er det trods alt knap 45.000 i foråret 2004.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.