Vi vil have helhed i gymnasiet
LEKTOR Jørgen Grimstrup kommer i JP 11/4 med en række påstande om den kommende gymnasiereform, som simpelthen ikke er rigtige.
Syv af Folketingets partier står bag gymnasiereformen og kravet om mere samarbejde mellem fagene. Samarbejde med udgangspunkt i fagene. Grimstrup bruger som lignelse, at man vil tvinge en bager og en elektriker til at samarbejde. Nej, men skal der bygges et hus, vil vi tvinge eletrikeren, mureren, tømreren, jordfolkene, VVS-installatøren, gartnerne og mange flere til at samarbejde. Skal der laves en større middag, vil vi tvinge kokken, slagteren, grønthandleren, bageren, serveringspersonalet og flere til at samarbejde. Vi skal nemlig nå frem til en helhed.
På samme måde vil vi have helhed i gymnasiet. Svagheden i det nuværende gymnasium er den skarpe fagdeling og mangel på sammenhæng. Noget, som har været til skade, når de unge mennesker skal videre i studierne og i erhvervslivet. Fagligheden skal være det bærende, men det nytter ikke noget at sidde i sit snævre elfenbenstårn.
Det kan stadig forbavse mig, at en række meget veluddannede gymnasielærere har så lidt lyst til fornyelse. Heldigvis er der mange flere, som glæder sig til den udfordring, det er at gøre et godt gymnasium endnu bedre og de unge mennesker i stand til at møde udfordringerne i et moderne samfund under stadig hastigere forandring.