Glem ikke nuancerne

Det er prisværdigt, at JP holder et vågent øje med erhvervslivet i Danmark. Det er den frie presses ret og borgernes sikring mod at blive taget ved næsen.

Samtidig har avisen dog det ansvar, at oplysningerne behandles seriøst og viderebringes på en nuanceret måde.

Dette synes jeg ikke er tilfældet i sagen med optikernes avancer, hvor avisen finder det urimeligt, at et par brilleglas til 32 kr. videresælges for 600 kr.

Jeg tror gerne på, at et par brilleglas kun koster 32 kr. i indkøb, men jeg synes ikke, at det er urimeligt, at de videresælges til 600 kr.

De gange jeg har fået briller, har optikeren brugt ca. en time på måling, rådgivning og tilpasning. Med en månedsløn på 25.000 kr., er timelønnen ca. 185 kr. Til dækning af husleje, administration, reklamer og avance vil det være rimeligt at tillægge ca. 200%, altså en pris for serviceydelsen på 555 kr.

Dertil kommer de 32 kr. for glassene, hvor det også ville være rimeligt at tillægge 200%, altså 96 kr. Ialt bliver prisen så 651 kr., eller tæt på den annoncerede pris.

Optikerne begår den fejl at forenkle deres prisstruktur for meget og knytte alle omkostningerne til produktet og derefter reklamere med "gratis synstest" etc., hvor man i virkeligheden betaler via prisen på produktet. Det ville være mere rimeligt at have fornuftige, lave produktpriser og derudover tage timebetaling for test, tilpasning etc.

Den kunde der kender sin brillestyrke og selv kan montere glassene bør så kunne købe dem til de ca. 100 kr., som er rimeligt. Kender man ikke sin brillestyrke, og kan man ikke selv montere glassene, så må man betale disse serviceydelser efter en timepris på ca. 550 kr.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.