Nu skal bilismen atter ha' da' da'

Det økologiske råd foreslår, at vi nu skal til at betale en kilometerafgift, når vi kører i egen bil. For nogen tid siden var det road-pricing, der var oppe at vende. I princippet er det vel det samme, der tales om.

Men det er irriterende gentagne gange at stå model til regeringens selvretfærdige og kortsynede løsninger på div. problemer. Som nu denne gang hvor det gælder CO2-udslip. Nu skal privatbilismen nok en gang ha' da' da'. Det er bare ikke dér alene, hunden ligger begravet. Så hvad med at gribe i egen barm eller fipskæg og fundere over, hvorfor der er så megen privatbilisme.

Jeg som privatbilist vil gerne bidrage til nedbringelsen af CO2-udslippet, men det har jeg noget svært ved af flere grunde, som jeg ikke selv er herre eller dame over. Eksempelvis forekommer det mig grotesk, at det økonomisk såvel som tidsmæssigt kan svare sig for mig at sætte mig ind i en stor grim benzinslugende Volvo alene sammen med mig selv og køre fra Odense til Århus, Hamburg eller hvor som helst, uden de offentlige transportmidler bare er i nærheden af et fristende alternativ.

Dyrt og bøvlet

Det er simpelthen for bøvlet og ikke mindst for dyrt at tage toget. Det vender jeg tilbage til senere. Ligesom jeg må beregne over en times transporttid med S-tog fra Høje Taastrup til Hellerup, hvor jeg arbejder, hvis jeg vil undgå den uudholdelige myldretrafik om morgenen. Jeg ville hellere undgå myldretrafikken ved, at det blev gjort attraktivt at benytte offentlige transportmidler. Det ville jo være smart, hvis der gik S-tog i ring om København i stedet for kun i stjerneform ud fra hovedbanegården. Man har ganske vist forsøgt sig med de såkaldte s-busser, men det hjælper jo lige vidt, når de også skal pløje sig igennem myldretrafikken.

At tage toget igennem det ganske land er noget af en prøvelse. Her kommer det bøvlede og dyre indover. For at tage et tog skal man først bevæge sig hen til sin banegård. Det koster en net lille sum til det lokale trafikselskab. Så skal man erhverve sig en billet, som man selvfølgelig kunne have bestilt og afhentet i god tid i forvejen. Det ville så betyde nok et besøg til banegården og måske også nok en lille sum til den lokale bus. Ved banegårdens billetluge, som i dag er omdøbt til rejsecenter, får man så lov til at trække et nummer, mens de til tider venlige og til tider meget lidt venlige ekspeditører i joint venture med kunden forsøger at finde en passende ruting og pris på en given rejse. Den slags tager tid i et overordentlig kompliceret offentligt transportapparat. I mellemtiden står man nervøst og tripper for at få sin billet, for der bliver mindre og mindre tid til ens eget tog afgår. Det er lige før, man håber, det er forsinket. Og som regel bliver ens lille ønske da også opfyldt. »Toget til Aalborg er i øjeblikket mellem 10 og 15 minutter forsinket« - ikke noget med »Vi beder Dem undskylde og have forståelse« eller lignende.

Ingen konkurrence

Og hvorfor da også være overflødig høflig? DSB er jo alligevel enerådig på deres type transport på landsplan. De er uden for konkurrence. Privatbilismen ved de inderst inde godt, de ikke kan hamle op med, selv om små kampagner engang imellem skal lette på etatens samvittighed. DSB vil tilsyneladende helst have så få passagerer som muligt, det giver mindst bøvl for dem, og så mange ansatte som muligt, det giver mest prestige for dem.

I selve toget er det det helt store lotteri. Enten er der gabende tomt og frit valg på alle sæder, eller også er der overhovedet slet ingen pladser, men til gengæld en sur, vrissen og stærkt frustreret togfører, der hundser rundt med en. Jeg forstår godt togførerens frustration. Han eller hun står som repræsentant for en etat, de ikke engang selv kan respektere, medmindre de har været i systemet så længe, at de er hoppet med på togvognen og opfører sig rigtig enerådigt.

Selve siddekomforten såvel som priserne hos den rare togstewardesse er i top, til gengæld er servicen og konkurrenceevnen/viljen i bund.

Så sagt på en anden måde: Lavere priser og smidigere afvikling af det offentlige transportnet ville være et langt mere positivt og fair incitament til at lade bilen stå end kilometerafgifter, roadpricing, ekstraskatter m.v.

Jeg vil gerne være med til at vise global ansvarlighed, men det kræver, at jeg får nogle rimelige muligheder for det.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.