Annonce
Debat

Jean-Claude Juncker ser ud til at indfri sit løfte

Efter Europa-parlamentsvalget i foråret 2014 gjorde den tiltrædende formand for EU-Kommissionen, Jean-Claude Juncker, det klart, at hans mandat ville blive kendetegnet ved »et EU, som er større og mere ambitiøst, når det handler om store ting, og mindre og mere beskedent, når det handler om de små ting.«

Nu – omkring halvvejs i kommissionens periode – er det derfor oplagt at gøre status og se, om Juncker og kommissionen lever op til sit indtrædelsesløfte.

Noget tyder faktisk på, at der er sket en betydelig udvikling: Juncker-kommissionen foreslår markant mindre ny lovgivning end tidligere. Faktisk er andelen af nye forslag halveret under Juncker-kommissionen, hvis man sammenligner med niveauet i de foregående kommissioner under Barroso. I første halvdel har den nuværende kommission foreslået 117 nye love, mens Barroso-kommissionerne i gennemsnit fremlagde 248 nye forslag i tilsvarende perioder.

Det viser en kvantitativ opgørelse af mere end 2.000 forslag til direktiver og forordninger i perioden 2004 til oktober 2017, som Tænketanken Europa har foretaget.

Der er tale om et fald i nye forslag på næsten 60 pct. Første halvdel er sædvanligvis der, hvor kommissionerne fremsætter flest forslag, da der i slutningen af anden halvdel går valgkamp i lovgivningsarbejdet.

Det tyder heller ikke på, at der vil komme meget mere lovgivning på bordet fra Juncker-kommissionen i anden halvdel af dens tid. I forbindelse med præsentationen af det netop fremlagte arbejdsprogram for 2018 fastslog kommissionen, at man allerede havde fremlagt 80 pct. af de forslag, der var lovet, og at der nu skal være fokus på, at få forslagene vedtaget.

I første halvdel har den nuværende kommission foreslået 117 nye love, mens Barroso-kommissionerne i gennemsnit fremlagde 248 nye forslag i tilsvarende perioder.

Med et EU, der efterhånden har 60 år på bagen, er det klart, at det ofte er nødvendigt at ophæve eller opdatere gammel lovgivning, fordi det er utidssvarende, eller fordi de politiske prioriteter har ændret sig. Disse ændringer udgør en stor del af kommissionens lovgivningsarbejde. Ifølge vores opgørelse har knap 40 pct. af forslagene ophævelse eller ændringer som hovedformål. Af disse er 95 pct. ændringsforslag.

Mens andelen var stabil i løbet af Barrosos tid, er der sket en ændring i forhold til Juncker-kommissionens første halvdel, hvor andelen af ændringsforslag er steget med 10 procentpoint fra 38 pct. under Barroso-kommissionerne til 48 pct. under Juncker-kommissionens.

Dermed er det nu næsten halvdelen af forslagene fra EU-Kommissionen, der er revisioner af eksisterende lovgivning. Det skyldes formentlig, at den nuværende kommission har fokuseret på at forbedre eksisterende lovgivning frem for at fremsætte nye forslag.

Dette afspejler sig bl.a. i, at kommissionens første næstformand, Frans Timmermans, er sat i spidsen for better regulation-dagsordenen. Better regulation er et gammelt EU-begreb, der i sin essens går ud på at lave bedre lovgivning baseret på konsekvensanalyser, evaluering og inddragelse af interessenter.

Jean-Claude Junckers såkaldte dødsliste fik også meget opmærksomhed, da kommissionen tiltrådte. Listen er en oversigt over lovgivning, som kommissionen ønsker at trække tilbage. Her kan dog ikke ses nogen væsentlig ændring ift. tidligere.

Det er ikke givet, at kommissionens forslag bliver til lovgivning. Det skal først vedtages af Europa-Parlamentet og rådet, hvilket kan tage tid.

Det sker jævnligt, at forslag bliver trukket tilbage i processen. Derfor kan man endnu ikke afgøre, om der er blevet vedtaget mindre lovgivning. Det ser dog ud til, at Juncker indfrier sit løfte.

Nadja Schou Lauridsen, jurist, Tænketanken Europa

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce

Blog: Er Søren Pind til fare for folkestyret?

Morten Uhrskov Jensen
Det kan han blive, hvis han fortsætter sine nuværende takter, hvor han ikke afviser censur på nettet.

Blog: Syrien er tabt - til russerne og iranerne

Naser Khader
Trumps utidige udmelding kan have opildnet Assads bror, den brutale Maher, lederen af republikanergarden, til en gang for alle at sætte en stopper for oprørerne med det kemiske giftangreb.

Blog: Tak, Abdel.

Christina Egelund
Det er stærkt, rørende og vigtigt. Jeg blev forleden rørt over et tv-program. Et program, hvor tv-værten Abdel Aziz Mahmoud beskriver sin kamp for at springe ud som homoseksuel. Og hvorfor så nu egentlig det?
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her