Ny boligtrend vinder indpas: Slow luxury

I en række år har luksus og overdådighed været forvist til skammekrogen, men nu er en ny type luksus på vej ind i boligen: Slow Luxury.

Artiklens øverste billede
ØsterGro hedder den 600 kvm store økologiske have på taget af en gammel fabrik på Østerbro i København. Her er det et af taghavens brugere, Sofie Brincker.

Autenticitet, stilhed og “back to basics”.

Det er nogle af de ord, der beskriver den boligtrend, der er fremherskende i denne postkrise-tid, vi lever i netop nu.

Det handler om at trække stikket ud, fokusere på den simple livsstil og finde ind til kernen af forbruget. De møbler og brugsgenstande, vi omgiver os med, skal give mening for os.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

I ægte krisestil har de indtil videre også skullet være forholdsvis ydmyge og demokratiske i den forstand, at de fleste ville have råd til at købe dem. Men nu er der kommet en overbygning på trenden, hvor luksus igen er acceptabelt.

Trenden slow luxury foreskriver naturlige jordfarver i boligen, hvor messing tager over, hvor kobber slap. Skålen her er i rå messing fra Skjalm P. og koster 200 kr.

»Det handler ikke om forbrug, som vi så før krisen, hvor forbruget var grænseløst. Vi er blevet modne forbrugere, der stadig kan mærke krisen, og det betyder noget for os, selv om den i mange henseender er ovre. Så vores nye luksusprodukter skal ikke blot udstråle luksus; de skal også have en anden værdi og fremkalde følelser,« siger trendforsker Mads Arlien-Søborg.

Pernille Focarelli får med sine billeder af forskellige blade kombineret “back to basics”-trenden med naturfarver. Billederne er enkle og rolige, men samtidig æstetisk flotte og bringer naturen ind i stuen. Pris: 650 kr. ekskl. ramme

Tendensen “slow living” har allerede sat sit præg på samfundet.

Det handler om at bevæge sig langsomt og være til stedet i nuet, og det er en modpol til “fast living”-livsstilen, vi så før krisen.

Den nye bølge indeholder nogle af de samme elementer, men forskellen ligger i produkterne. Det skal være kvalitet og må gerne koste noget. I den amerikanske metropol New York ses tendensen tydeligt, hvor “slow coffee” er blevet det nye hit.

Her får man en kop kaffe med filter, hvor kaffen gerne må tage ti minutter om at  blive klar. Det er ikke bare endnu en kop kaffe, men udstråler kvalitet og giver kaffedrikkerne en ekstra oplevelse. Det handler om nydelse. Den samme tendens ser vi også inden for campinglivet, der er blevet in og et alternativ til det travle byliv.

Campingtrenden kan trække naturen ind i byerne og dermed danne et helt nyt livsstilskoncept i de mangfoldige storbyer – som f.eks. i New York, hvor man i stor stil bygger haver på toppen af skyskrabere eller laver oaser med træer inde i bygninger. En tendens, der også så småt er kommet til Danmark, omend i mindre grad end i de større udenlandske metropoler.

Hannah Waldrons vævede vægtæpper, der kombinerer traditionel håndværk med moderne design og derfor passer ind i slow-luxurybølgen.
Bente Hovendals woodnwonder er et eksempel på “slow luxury”-møbler. Hvert stykke møbel er unikt og lavet af træ fra Sydfyn. Her ses et bordben.

Det er ikke bare byhaver og moderne campingliv, der tegner “slow luxury”-bølgens store fokus på naturen.

Det spiller nemlig også ind på de farver, vi kommer til at se mere til i den kommende tid: Naturlige jordfarver som brun, beige og militærgrøn og med fokus på messing frem for kobber, hvilket ellers har været stort de seneste sæsoner. Samtidig skal produkterne gerne være simple, men smukke, og de må de ikke larme eller skabe for meget uro i hjemmet.

Materialerne skal samtidig være naturlige og grove.

I “slow living” higer man efter det autentiske og derfor også det traditionelle, og man søger inspiration i gammelt håndværk som vævning og syning. Det betyder f.eks., at vi igen kan byde vægtæppet velkomment som erstatning af billeder og plakater som dekoration i stuerne. Det lokale håndværk, “native craft”, er i centrum, som vi har set det i efterårets stor etnisk-inspirerede boligtrend.

Alt i alt er budskabet altså, at vi igen kommer til at svøbe vores hjem i lækker luksus – bare af den ydmyge, underspillede slags.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.