Indtryk fra Chelsea Flower Show 2016

I slutningen af maj besøgte jeg Chelsea Flower Show 2016, som er en begivenhed, jeg glæder mig til hvert eneste år – og hvorfra jeg altid vender hjem sprængfyldt med nye indtryk.

Artiklens øverste billede
Designeren fortæller, at baggrunden for denne have egentlig er en refleksion over det komplekse forhold mellem England, Rusland og Ukraine. Måske lidt svært at forstå, men konkret har det udmøntet sig i en sjov og anderledes have, hvor det vilde og naturlige står i kontrast til det kultiverede og kontrollerede område. Bindeleddet mellem disse to verdener er de smukke metalblonder, som snor sig gennem begge arealer i haven. Imperial Garden – Revive. Design: Tatyana Goltsova

Den sidste uge af maj var græsarealerne omkring Royal Hospital i London endnu engang vært for den prestigefyldte haveudstilling Chelsea Flower Show (CFS), hvor verdens dygtigste designere gav publikum en idé om, i hvilken retning moderne havedesign bevæger sig.

Der var over 500 udstillere på showet – de primære var naturligvis havedesignerne – men også specialgartnerier og stande med alt, hvad hjertet kan begære af haveredskaber, blomstrende tilbehør til hjemmet, skulpturer til haven, grillhytter, praktisk havetøj og arbejdsmaterialer. Så alle plante-entusiaster og folk med hang til hus og have kunne ikke undgå at få deres lyst styret!

Som den eneste var denne have inspireret af skandinavisk livsstil med lyse farver, minimalistisk design og naturlig beplantning. Her gav et miks af urter og blomster en uhøjtidelig stemning, mens træerne rundt omkring sørgede for flimrende skygge og et minimum af indkig fra naboerne. Haven var designet som en metafor på det moderne liv; med kontrast mellem det stringente og det uformelle – natur og kultur. The LG Smart Garden. Design: Hay Joung Hwang

Fra udstillerne begynder at anlægge de mange spektakulære haver til det færdige resultat kan ses, går der ca. 25 dage. Alle haverne anlægges helt fra bunden på bar mark, så bassiner, huse, terrasser osv. opbygges helt fra grunden, ligesom buske og store træer skal plantes på stedet. Det er et kæmpe arbejde og måske kulminationen på flere års planlægning. Alle planter skal i show-ugen se ud, som om de har stået der i årevis. Intet må se nyanlagt ud, selv ukrudt – som selvfølgelig også er nøje planlagt i haveanlægget – skal se tilfældigt og naturligt ud til trods for, at det er placeret på stedet inden for de seneste dage.

Haver i centrum

Der er ingen tvivl om, at det primært er haverne, der trækker publikum til CFS. Omkring de mange haveanlæg står kødrande af unge urbane “gardenistaer”– det nye ord for have-entusiaster, der blander sig med praktiske havetyper i oilskinsjakker og gummistøvler og midaldrende ægtepar i blomstret tøj og med bølgende stråhatte.

Jeg har altid været vild med trætophuse, og nu vinder de indpas i både engelske og danske haver. Et sted højt til vejrs for både børn og voksne, hvor man kan skue ud over trækronerne. Blue Forest har specialiseret sig i at designe og bygge luksus-trætophuse, og de gav her en prøve på deres kunnen. www.blueforest.com

Haverne er delt op i tre forskellige typer og størrelser:

De store showhaver, som typisk er mellem 100 og 200 kvm store. Her giver verdens førende havedesignere deres bud på fremtidens have- og plantetendenser. Haverne er ofte anlagt med store installationer i form af havehuse/bygninger i flere etager, bassiner og spektakulære træer i fantastiske former og størrelser.

Best in show – den allermest prestigefyldte pris, blev (som så ofte før) givet til The Daily Telegraf Garden. Haven er inspireret af, hvordan geologien gennem millioner af år har formet vores landskab og er en refleksion over det lillebitte øjeblik, vi er på jorden, set i det store perspektiv. De store bronzefinner repræsenterer gamle bjerge, mens vandet, der løber for foden af dem er inspireret af smeltevand fra toppene. Typisk ses en farvemæssigt simpel beplantning, hvor hovedparten ligger i de brune, grålige og hvide nuancer. The Daily Telegraph Garden. Design: Andy Sturgeon.

“Fresh gardens” er de mindre og mere urbane haver, hvor nytænkning og innovation er i højsædet. Store idéer bliver destilleret ned til iøjnefaldende havedesign, der tiltrækker opmærksomheden. Disse haver bliver ofte flytte til et byrum, efter at udstillingen er overstået.

I den matematiske have hylder designeren den skønhed, der er at finde i de matematiske formler og algoritmer, som underbygger en perfekt spiral i alle planter. Det er den såkaldte Fibonacci-sekvens – et talsystem, der blev opkaldt efter den italienske matematiker Leonardo Fibonacci i 1800-tallet. Spiralen ses her i husløg og stenplanter, men er ligeledes gengivet i det smukke kobberbassin. The Winton Beauty of Mathematics Garden. Design: Nick Bailey

“Artisan gardens” er de mindste haver, og her vises et traditionelt havedesign. Stilen er rustik med et twist af moderne elementer og ofte med en eller anden form for (kunst-)håndværk vævet ind i.

Der var fokus på den engelske dronning Elizabeth og hendes 90-års fødselsdag på dette års haveshow, bl.a. i form af en stor triumfbue af blomster ved en af indgangene til CFS. Herudover er der altid stor bevågenhed, når majestæten officielt åbner haveshowet mandag eftermiddag og går rundt på udstillingen, fulgt af en hale af blomsterpiger og særligt indbudte.

Sidst men ikke mindst dækker “The Great Pavilion” hele udstillingens midterareal. Her er der samlet en bred vifte af specialgartnerier, stande med viden om have og miljø samt udstillinger af grøntsager og blomsterdekorationer.

Årets tendenser i havelivet

Når jeg bevæger mig rundt på Chealsea Flower Show, overraskes jeg altid over at se, hvor mange elementer der går igen fra have til have. Som oftest holder designerne kortene tæt ind til kroppen, så det er ikke, fordi de umiddelbart inspirerer hinanden med hensyn til stil og farver. Alligevel er der altid en rød tråd gennem showet, hvilket må være udtryk for nogle globale tendenser, der fylder en del i mange menneskers bevidsthed.

Umiddelbart lignede det en klassisk, formel have i bedste engelske stil. Men pludselig begyndte alting at bevæge sig og få sit eget liv. Buksbomkuglerne hoppede op og ned i bedene, laurbærtræerne dansede om deres egen akse, og rundt om det fine tårnhus for enden af haven begyndte de anlagte bede at snurre rundt! Haven er en hyldest til en af Englands mest excentriske hjerner: William Heath Robinson – en berømt illustrator, der var mest kendt for sine tegninger af fuldstændig skøre opfindelser. Se evt. en video på min Instagramprofil. The Harrods British Eccentrics Garden. Design: Diarmuid Gavin.

Et af hovedtemaerne på udstilling var “Greening Grey Britain”, som er et opgør med de flisebelagte haver. For ligesom afskaffelsen af de hårde belægninger er en lille del af vores kamp mod klimaforandringerne herhjemme, kæmper briterne også med, at flere og flere vælger fliser i stedet for græs og andre vandgennemtrængelige overflader i haven.

Hos mange af designerne kunne man se et opgør med de rektangulære haver. Her var i stedet lagt vægt på, at haverne skulle rumme vild natur og former, der kunne være opstået geologisk igennem en tidsalder.

En af de mere spektakulære “Artisan gardens” er denne lille, japanske garagehave, som er designet som et to-etagers anlæg. Som mange asiatiske havedesign, er her primært lagt vægt på mos, græs og ikke mindst japansk løn og acer i smukke farver. I bunden er der, foruden plads til den fine bil i garagen, også indrettet en hyggelig siddeplads, hvor familien kan samles. Beplantningen fortsætter på toppen af garagen – hvilket udvider oplevelsen af haven i flere plan. Senri-Sentei Garage Garden. Design: Kazuyuki Ishihara.

Naturens matematik var ligeledes et gennemgående tema i flere haver. Talsystemet Fibonacci er opkaldt efter den italienske matematiker Leonardo Fibonacci, der opdagede en særlig matematisk talrække. Kort fortalt er det en række, hvor hvert eneste tal er summen af de to foregående. Det udmønter sig i naturlige spiralmønstre, som kan ses i f.eks. solsikkeblomster, skæl i kogler eller bladrosetter i sukkulenter.

I disse post-finanskrisetider var “mindfull living” højt prioriteret hos mange designere. Det viste sig i form af haver med plads til ro og reflektion og en forståelse for, at selve det at opholde sig i en have har en terapeutisk virkning på sindet.

Natur og matematik var de gennemgåede elementer i haven her fyldt med planter fra især landene omkring Middelhavet. Igen var Fibonacci på spil, og der var først og fremmest lagt vægt på planter med matematiske mønstre. Også smukke fyrretræer var en stor del af haveanlægget. Mange af dem var opstammet til paraplylignende former som tag over haven. Kronen på værket var det smukke kobberbånd med algoritmer, der som en spiral snoede sig gennem haven for tilsidst at ende som gelænder og rækværk på den overdækkede terrasse bagerst i haven. The Winton Beauty of Mathematics Garden. Design: Nick Bailey.

På farvefronten var der især en fremherskende tendens: Over (næsten) hele linjen var farvevalget ret enkelt med vægt på ganske få farver. Det kunne typisk være blå/hvid/gul, violet/rosa eller, som mange steder, brun/orange/koral.

Skal jeg fokusere på noget, som har fået sin renæssance, er det helt afgjort fyrretræer i alle afskygninger. Overalt i haverne var der opstammede eller gamle, krogede fyrretræer, ligesom også lave, kuppelformede fyr var en del af billedet. Fyr er ellers et træ, som efter 1960'ernes og 1970'ernes heftige brug af dem i parcelhaven, næsten har været et fy-ord. Men nu er de altså tilbage i det moderne havedesign.

I “The Great Pavilion” i midten af udstillingsområdet finder man en god blanding af små udstillingshaver, specialgartnerier og fantastiske blomsterdekorationer i fri dressur. Her er der dækket bord med dækkeservietter af græs og en servering af friske blomster. Et finurligt og meget typisk indslag for udstillingsstandene i den store pavillon.

Sidst men ikke mindst er tagbeplantning en stigende tendens blandt designerne. I og med at der ofte tænkes i både horisontale og vertikale rum – ikke mindst i urbane haver – har denne type beplantning sin berettigelse. Tagbeplantning er med til at give området en ekstra dimension og udnytter den forhåndenværende plads maksimalt.

Om Royal Horticultural Society (RHS)

Der er stadig mulighed for at opleve et par af Englands store haveshows denne sommer. De afholdes af RHS, som svarer til Haveselskabet herhjemme.

Hampton Court Palace Flower Show (fra den 5.-10. juli 2016) og Tatton Park Flower Show (fra den 20.-24. juli 2016).

I 2017 løber Chelsea Flower Show af stablen i dagene fra den 23.-28. maj.

Flere oplysninger kan findes på www.rhs.org.uk samt hos det engelske turistbureau www.visitbritain.com

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.