Prætentiøse former hos belgisk designer

Kvindelige kurver og Moder Jord, men også geometri og teknik inspirerer belgieren Xavier Lust, når han designer sine særegne organiske møbler.

Artiklens øverste billede
Xavier Lust i sin stol "Flow", som han har designet for det belgiske firma Indera. Foto: Valdemar Jørgensen

I 2000 stod en ung belgisk designer ved navn Xavier Lust på møbelmessen i Milano og var ved at opgive håbet.



Det var messens sidste dag, og Xavier var godt og grundigt træt - af at være på, af at dele visitkort ud og af at sippe drinks med de rigtige folk.



Han var på det tidspunkt selvstændig designer med det spinkle håb at få etableret kontakt til nogle firmaer, der ville sætte hans ting i produktion.



»Jeg havde allerede i nogle år arbejdet hårdt på egen hånd. Op til messen havde jeg investeret alt og følte, at dette var min sidste chance - det var alt eller intet. Pludselig så jeg denne her mand ligge neden under min bænk og rode rundt. Jeg spurgte ham en smule irriteret, om jeg kunne hjælpe ham med noget. Han rejste sig op, smilede og gav mig sit kort, hvorpå der stod ”Sir Terence Conran”. Og så blev jeg helt mat,« husker Xavier Lust, som i dag, ni år efter mødet med Englands nok største og mest indflydelsesrige navn i designverdenen, selv har fået godt gang i designhjulene.



Ikke fordi mr. Conrans entusiastiske interesse for bænkens form gav sig udslag i noget konkret lige med det samme. Men designguruens nysgerrighed bekræftede Xavier i, at han havde fat i noget nyt med sin form og sin materialebearbejdning.



Og det er da også netop dette, som siden har gjort Xavier Lust til en opsigtsvækkende designer. Et par år senere blev han udvalgt til at komme med i Terence Conran og Max Frasers bog ”Designers on Design”. En ære i sig selv.

»I'm the designer«

2000 blev gennembrudsåret for Xavier Lust. Det var nemlig på den samme Milano-messe, at ejeren af det unge italienske møbelfirma MDF Italia så den samme bænk, som Terence Conran i bogstaveligste forstand var faldet for, og tilkendegav, at den ville han gerne gøre noget mere ved. Efter kun seks måneder var kontrakten i hus, og det blev startskuddet til Xavier Lusts karriere som up coming designer.



Når man møder Xavier Lust i dag, er der ingen tvivl om, at det er ham, der er stjernen. Han ankommer lidt mere end casually late til Interstudios forretning i Valby i København i følgeskab med en forretningsforbindelse, som han præsenterer efterfulgt af et:



»And I am the designer.«



Et lille glimt i de gennemgrønne øjne afslører, at han har en snert af ironisk sans, men selvtilliden fejler ikke umiddelbart noget. Han poserer hjemmevant foran kameraet og veksler ubesværet mellem fransk og italiensk på mobiltelefonen, som ringer ualmindeligt ofte.

Metalmanden

Når Xavier Lust skal forklare, hvordan hans design skiller sig ud fra alt det andet, vender han hele tiden tilbage til materialet metal.



»Jeg bliver aldrig træt af at se på metal, og jeg har brugt mange år på at udvikle teknikker til at formgive materialet. I 1999 resulterede mine studier i en særlig måde at bearbejde metal på, som ingen har gjort før. Formen kommer ud af materialet, og det er det smukke og unikke. Det er en gammel teknik, der bliver brugt på en ny måde - mere kan jeg ikke sige.«



Xavier Lust har fået bygget særlige maskiner til at udføre processen, som er hemmelig og af samme grund foregår i Belgien, langt væk fra de italienske konkurrenter.

Teknisk intuition

Den tekniske tilgang til design og formgivning er kommet som en naturlig ting for Lust, der er født med det, som han selv kalder en teknisk intuition.



»Et af mine forbilleder, den franske designer Raymond Loewy, har bl.a. sagt, at design er ligesom en ligning, der skal gå op. Jeg har det på samme måde. Løsningen føles evident, når den er fundet. Selv om meget af mit design har et organisk udtryk, ligger der oftest geometriske tanker og overvejelser bag.«



Selv om Xavier Lust i dag designer for mange af de store kanoner i designbranchen, mener han ikke selv, at han har forandret sig.



»Jeg bor i Bruxelles, hvor jeg altid har boet, og hvor jeg kender alle, og jeg opfører mig, som jeg altid har gjort. Folks opfattelse af mig har til gengæld ændret sig i takt med min succes. Pludselig agerer visse mennesker, som om de elsker mig. Det er selvfølgelig rart at være afholdt, men mange er kunstige og uoprigtige.«

Skønhed, sensualitet og kurver

Når man spørger Xavier Lust, hvad hans design afslører om hans person, får han for første gang lidt røde ører.



»Det er lidt pinligt, for ordet prætentiøs er det første, der falder mig ind. Jeg har ikke den ironiske distance til design, som har været meget fremme de seneste år med hollænderen Moooi i spidsen. Der er ikke noget galt med et humoristisk tvist, men det er bare ikke mig. Jeg kan lide at arbejde med skønhed, sensualitet og kurver - man kan nok godt se på mine ting, at jeg holder meget af kvinder,« forklarer Xavier Lust.



Han tilføjer, at han vil kalde sit design for intelligent med mange referencer - både matematiske og kulturelle. Samtidig er der også mange former, der vækker associationer til naturen.



»Intet er smukkere end naturen. Jeg er som en svamp og får konstant inspiration derfra - senest da jeg tidligere i dag sad og kiggede ud over Danmark oppe fra flyet og så de mange små klatter land i vandet. Formerne fremstår så tilfældige, men alligevel fuldendte.«

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen