At bære det perfekte

Menneskekroppens smukke kurver er inspirationen for Jacqueline Rabuns smykker, som hun designer for Georg Jensen, samtidig med at hun til foråret åbner butik i London med egne kollektioner.

Hvordan blev du smykkedesigner?

Jeg boede i Los Angeles og studerede modedesign, da jeg blev fascineret af moderne smykkedesign, som efter min mening er lige så meget kunst, som det er smykker. Jeg begyndte selv at eksperimentere med at lave nogle. Senere flyttede jeg til London, og det var der, jeg fik mit gennembrud.

Hvad betyder design for dig?

Design handler om at skabe skønhed og ting, som får dig til at føle dig godt tilpas. Selv omgiver jeg mig med forskellige stilarter. Mit hjem er indrettet i et miks af afrikansk/skandinavisk design med klassiske møbler fra Eisernes og Jacobsen. Farverne er sort/hvid med en klar grøn farve og grønne planter overalt for at skabe lidt naturligt.

Hvorfra bliver du inspireret?

Fra naturen og menneskekroppen, da menneskekroppens kurver er noget af det smukkeste, der findes.

Hvordan vil du selv karakterisere dit design?

Organiskt, skulpturelt og filosofisk. Det sidste kan jeg give et eksempel på med Offspring-serien, hvor det er forholdet mellem mor og barn, som ligger bag valget af formen. Det store æg symboliserer moderen og det lille barn. De to er evigt forbundne.

Hvordan arbejder du?

Først finder jeg gennem simpel skitsetegning den form, som jeg vil arbejde med. Derefter arbejder jeg med formen tredimensionelt i ler, og samtidig opstår filosofien, idéen bag. Når jeg arbejder sammen med for eksempel Georg Jensen, præsenterer jeg dem herefter for idéen, og vi taler os frem til, hvordan jeg kan arbejde videre med detaljerne. Hele processen tager ca. ni måneder - ligesom et barn.

Hvilke forbilleder har du?

Vivianna Torun er mit forbillede. Hun har så meget mod og tapperhed i sit design, og det er så enkelt og smukt. Inden for kunst er det Louise Bourgeois. Hun er trods sin høje alder, 95 år, stadig inspirerende og spændende. Tøjdesigneren Rei Kawakubo (hos Commes le Garcon), er helt enestående både med hensyn til tøjets form og farver. Hendes tøj går jeg gerne i.

Hvorfor Georg Jensen?

De kontaktede mig for ca. fem år siden, da de var på jagt efter nye designere. Vort designsprog stemmer meget godt overens, og indtil nu har jeg lavet tre kollektioner for Georg Jensen; Offspring, Cave og 100 collection.

Hvad betyder samarbejdet for dig?

At mit design er kommet ind i katagorien klassisk design og bliver markedsført via et verdenskendt brand. Det har også betydet noget for min måde at arbejde på. For eksempel har jeg for at kende det specielle designsprog, som er herskende i firmaet, studeret Georg Jensens tidligere smykkekollektioner fra 60'erne og 70'erne, som jeg finder meget inspirerende.

Findes der et globalt designsprog?

Det, jeg forstår ved skandinavisk design, med de enkle og rene former, taler til mennesker over hele jordkloden. Det er de enkle former, vi intuitivt tager til os og slapper af ved, når dagen er omme. Det er det, der skaber designklassikere.

Hvordan ser fremtidens smykker ud?

Jeg ser meget lyst på fremtiden. Smykker vil blive endnu mere skulpturelle. Ikke nødvendigvis større, men mere rene og enkle i formen.

Og for dig personligt?

Det næste store skridt for mig bliver, når jeg i foråret åbner min egen butik i London med mine egne kollektioner. Ud over mine specialkollektioner til Georg Jensen og nogle få andre firmaer vil jeg markedsføre mine egne smykker og mit eget brand.

Dine yndlingssmykker?

Cave-ringen og 100 års-ringene. Og så Vivianna Toruns vidunderlige armbåndsur, som er det bedste, der nogen sinde er lavet. Det er en helt speciel følelse at bære noget, der bare er perfekt.

edith.rasmussen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen