Store armbevægelser

Limousinesofaer, masser af bladguld og et tårn på hundrede etager - historien om LW Design handler om en dansk-svensk designvirksomhed, der tegner stort, højt og hurtigt. At firmaet er placeret i Dubai er en ikke uvæsentlig detalje.

Dubai »Vi er i gang med at udbygge Frankrig, Spanien og noget af Rusland,« siger Jesper Godsk henkastet. Han er partner og kreativ direktør i designfirmaet LW Design og lyder som om, han taler om cykelskure til et boligbyggeri i Ballerup. Men sagen er den, at det dansk-svenske firma har fået del i det stort anlagte projekt om at bygge sandøer formet som verdens lande ud for Dubais kyst.



Ideen er ikke overraskende Dubais sheik Mohammeds, som er fuld af fantasi, når det gælder om at skabe luksusturistattraktioner, udvide landarealer og dermed tiltrække sig verdens opmærksomhed. Øerne koster mellem 10 og 45 millioner US Dollars, og man skal sejle eller flyve i helikopter for at komme frem og tilbage til fastlandet.



Dubais ekstreme vækst er kommet LW Design til gode. Her er man blandt andet i gang med at tegne de mange villaer og femstjernede hoteller, der skal bygges på øerne, som altså er formet som Frankrig, Spanien og Rusland. Et 100-etagers tårn ligger desuden på tegnebrættet sammen med endnu et golf- og sparesort, og så har arkitektafdelingen, ledet af partneren Colin Doyle, netop vundet en konkurrence om masterplanen til en 10 hektar stor universitetspark med kulturbygninger og alt, hvad der dertil hører.



Venner og kolleger

LW står for firmaets oprindelige grundlægger og nuværende formand Lars Waldenström, som ud over at være svensk også er golfspiller Thomas Bjørns svigerfar. I dag drives firmaet af de to danske partnere Jesper Godsk og Morten Eigtved Hansen, som efterhånden kommunikerer lige så meget sammen på engelsk som på dansk. De sidder med skrivebordene vendt mod hinanden på øverste etage med panoramaudsigt ud over Dubais evige byggeplads. Hvornår der skyder en skyskraber op lige uden for vinduet, kan man ikke vide noget om. Blot at det kun er et spørgsmål om tid.



»Vi startede med at være venner, hvilket var en god start, og vi har altid siddet over for hinanden. På den måde kan vi nemt bytte tegninger. Vores temperament passer godt sammen - jeg er hidsigproppen, og Morten er mere rolig. Selvom vi godt kan skændes, respekterer vi hinanden, og det er vigtigt,« fortæller Jesper Godsk, som i dag står for den kreative del af virksomheden, mens Morten tager sig af det administrative. De to partnere har ingen computere. Kommunikation foregår på old school vis via telefon og sekretærer, som noterer deres kommentarer - de kreative ideer fødes i mødet mellem papir og blyant. Det er dog ikke de store floromvundne beskrivelser, der bruges, når firmaets kreative visioner skal skildres.



»Som professionel designer er man nødt til at tilsidesætte sin egen personlige stil. Det drejer sig om at skabe miljøer, hvor mennesker kan trives. Vi vil ikke belære folk om smag. Det lader vi designere som Philippe Starck om,« siger Jesper Godsk, som dog påpeger, at de skandinaviske linjer går igen i firmaets udtryk næsten lige meget, hvilken opgave de kaster sig over. LW Design har op igennem årene markeret sig med indretninger af storslåede hoteller med håndtuftede tæpper, marmorvægge og detaljerige ornamenter belagt med ægte bladguld. I sådanne rum går det ikke med en to meter lang sofa fra Idémøbler - her skal der limousinesofaer til. Derfor krævede det i sin tid noget tilvænning, i og med de to designere oprindeligt er uddannet til at arbejde med langt mindre skalaer fra Danmarks Designskole.



Det gælder om stemning

Når man i dag går rundt på de fire etager i LW Designs lokaler, summer de åbne kontorlandskaber af koncentreret liv, folk hilser høfligt, og kreativiteten viser sig i form af skitsetegninger, farverige 3D-tegninger, grafiske perspektivtegninger og stofprøver. Der er over 25 forskellige nationaliteter ansat, fra danskere og englændere til australiere, filippinere og indere.



»Når vi ansætter folk, er det vigtigt for os, at vi fungerer personligt. Her handler alt om teamwork, og så går det ikke med folk, der har for store egoer,« forklarer Jesper Godsk, som til gengæld ofte tilbyder en nyudklækket arkitekt - hvis han er dygtig nok - at få lov at tegne højhuse.



»Vi giver folk store muligheder uafhængig af deres baggrund, og det er vi stolte af,« siger han. Langs en væg står en masse såkaldte »materialboards«, som bruges til at præsentere de farver, materialer og overflader, der skal bruges i et givent indretningsprojekt.



»Vi bruger ingen fancy powerpointfremvisninger. Et »materialboard« og en perspektivtegning er alt, hvad bygherren behøver for at godkende ideen. Resten forvirrer mere, end det gavner. Hvordan de store linjer skal løses i detaljen, finder vi ud af senere i processen,« forklarer Jesper Godsk, der ikke bryder sig om, at der bliver lavet for meget om på hans ideer.



»Vi har et princip om, at hele den arabiske familie ikke skal med ind og tage stilling til, om vores forslag duer eller ej. Det har vi prøvet. Så får man lige så mange tilbagemeldinger, som der er familiemedlemmer. Nu inviterer vi højst to beslutningstagere,« forklarer han.



Det begyndte med et tårn

Partnernes første rigtig store hotelprojekt var Jumeirah Emirates Towers, som skød i vejret i 1997-1999. Det var det første hotel i Dubai i den størrelse bygget i en mere moderne stil. Ifølge Jesper og Morten et modigt projekt, som vakte stor interesse og skabte respekt. Dengang var der desuden ganske få designvirksomheder i byen, og det skabte grundlaget for firmaet LW Design, som i dag huser omkring 100 ansatte.



»Vi har vundet på tillid. Det er altid os, der har personlig kontakt til kunderne, og det kan man lide hernede. Vi ved, hvad vi snakker om: Ud over vores designmæssige baggrund er vi udlært ved at stå på byggepladser og kommunikere med arabere, indere og filippinere. Vi er inde i, hvordan tingene bliver til rent konstruktionsmæssigt, og det er utrolig vigtigt,« forklarer Jesper Godsk.



»I dag står kunderne nærmest i kø, og lige nu kan vi ikke tage flere projekter ind før til efteråret,« supplerer han. De to partnere må da indimellem også spørge sig selv, hvornår det hele stopper.



»Det drejer sig også om, hvornår kvaliteten ryger, og om man på et tidspunkt har overmættet markedet. Vores drøm er at lave et større hotelprojekt i Europa. Danmark kunne selvfølgelig være sjovt, men det er nok mere realistisk i London. I Danmark bor man jo i et kosteskab, når man bor på hotel,« griner Jesper Godsk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen