Øllet til ægget

De mange, nye mikrobryggerier brygger påskeøl i stor stil, men ser stort på den 100 år gamle danske tradition for påskebryg. Heldigvis, for de kendte påskeøl er ikke de mest interessante.

Den særlige danske påskeøl kom ikke til verden af kærlighed, men af nødvendighed.

Fra slutningen af 1800-tallet importerede de københavnske værtshuse både en øl og en tradition fra München, Salvator-dagene i tiden op til påske.

Københavnerne drak igennem. Der var øl i stride strømme, våren gik gennem Nyhavn. Salvator-dagene blev så stort et tilløbsstykke, at Carlsberg ikke længere kunne leve med det fremmede øls succes.

De lavede en efterligning.

I 1905 blev den første påskebryg udklækket, Carlsbergs Påskebryg.

Carlsbergs modtræk med påskebryggen lykkedes. Tuborg fulgte efter med sin version af en påskebryg i 1906, de andre danske bryggerier lurede også den kommercielle ide af og hurtigt var en særlig dansk øltradition skabt.

Salvator ("frelseren") fra bryggeriet Paulaner var og er en stærk, mørk rubinrød, mættet bock øl med en forfinet aroma af brændt karamel, faktisk er der tale om en såkaldt dobbelt bock på grund af styrken på 7,9 procent.

Munkene fra verdensberømte Paulaner i München skabte Salvator, "det flydende brød", til de fyrre dages faste op til påske.

Den danske påskeøl havde sin storhedstid i 60erne og 70erne, siden er salget langsomt, men sikkert faldet.

Selv om påskeøllet blev opfundet før juleøllet, som en fynsk brygmester lancerede i 1953, er påskeøl ikke salgsmæssigt en stor øl. Vurderingen i branchen er, at der bliver solgt fire til fem gange flere juleøl end påskeøl det skal dog tilføjes, at julens øl kommercielt er mere livsdueligt, fordi det er på markedet ca. dobbelt så lang tid som påskens.

Fornyelsen fra mikrobryggerierne

Mikrobryggerierne betragter påsken som en kærkommen anledning til at komponere endnu en ny øl til et marked, som absolut ikke er fastende, men som tørster efter konstant fornyelse, kreativitet, oplevelser og så gør det jo ikke noget, at påskeøllet ofte er en forprogrammeret sællert.

Kun få påskeøl fra mikroerne bekender sig til Salvator-efterligningen, som i dag groft sagt er en guldøl med lidt mere sødme og styrke.

Således er mange påskeøl fra mikrobryggerierne overgærede modsat de undergærede guldøl. Det er ofte ensbetydende med en flirt med de frække aromaer, kardemomme, nelliker, solbær, svesker, sherry og nødder, som for eksempel findes hos belgierne.

De små, nye bryggerier føler sig heller ikke bundet af de store bryggeriers marketingsstunt, den famøse P-dag, hvor påskens bryg frigives fra de himmelstræbende lagertanke. Mange mikrobryggerier er før P-dagen ude med påskenyhederne det giver også et øget salg.

En dameagtig øl

På Ærø er øboerne vilde med påskeøl fra det lokale bryggeri forstås.

»I år har vi brygget 25.000 liter mod 6.000 liter sidste år. Allerede efter jul gik vi i gang med påskebrygget. Vi vidste, at vi hurtigt ville få de første forespørgsler på vores påskebryg, og det gjorde vi. Derfor gik vi ud med vores påskebryg allerede i midten af februar,« siger Johnni Bjerrum, daglig leder af Rise Bryghus, som er stolt over sin med egne ord "dameagtige" øl på kun fem procent en mild og sød overgæret sag.

Henrik Lykkegaard, brygmester på Musikbryggeriet DaCapo, har ligesom Rise Bryghus for anden gang sendt en påskeøl på markedet den mørke, belgisk inspirerede Pastorale.

Han siger:

»Det er sjovt at lave en ny øl, og så giver det et øget salg på de faste øl. Jeg er ikke helt klar over, hvordan en påskeøl skal smage. Jeg har lige været dommer i en smagning af påskeøl, og blev udsat for både pilsneragtige bryg og belgisk inspirerede øl. Jeg ser påskeøllet som en varsling af lysere tider. Derfor er vores Pastorale ikke så mørk i malten som en juleøl og friskere i humlen. Den må gerne være mættet i smag og fylde, men ikke sød som en juleøl kan være.«

living@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen