Design hele vejen rundt

Få aner, hvor meget tid, hvor meget arbejde og hvor mange overvejelser designeren bag hverdagens ganske almindelige grydeskeer og tallerkener lægger i et produkt. Nicoline Damm, der er industriel designer, kan bruge hundredvis af timer på at finde ud af, hvordan et køkkenredskab er bedst. For et produkt bliver først rigtig godt, når man har været hele vejen rundt om det.

Hvordan griber du designprocessen an, når du bliver bedt om at løse en konkret opgave?

Lige nu er jeg for en kunde i gang med at udvikle en brugervenlig ny serie med køkkenting, bl.a. stegepalet, grydeskeer og en hvidløgspresser. Jeg begyndte den opgave med at tage rundt i forretninger og se, hvad der findes på markedet i forvejen. Jeg kiggede på, hvad der er godt, hvad der er skidt, og allervigtigst: Kan det gøres bedre?

Hvordan samler du de indtryk i et design?

Hjemme igen begynder jeg at tegne og udvikle ud fra den inspiration, jeg har fået i forretningerne, og jeg arbejder med former og tænker på, hvilke materialer og farver, der vil være egnede til produktet. Jeg fremlægger ideerne for kunden og arbejder derefter videre ved tegnebordet. Til sidst ender jeg med en færdig tredimensionel tegning, som producenten laver en prototype ud fra. Derefter præsenterer jeg produktet og tankerne bag for min kunde, og bagefter tilpasser jeg produktet efter kommentarerne, tegner og får lavet en prototype, som til slut forhåbentlig bliver godkendt.

Er processen anderledes, når du designer dine egen ting, som du ikke umiddelbart har en kunde til?

Ja, for med mine egne ting har jeg ikke på samme måde en kunde, som har krav til udformning, farver og deadlines, og derfor kan jeg i højere grad nå hele vejen rundt uden at være begrænset af deadlines og økonomi. Så med mine egne ting skal man kunne se, at der er tænkt over en smuk, skulpturel form, at materialevalget er velovervejet, og at produktets funktion er tydelig og nem at bruge. Selvfølgelig kan det så vise sig, at jeg må gå på kompromis med materialevalget eller farvesammensætningen, hvis en kunde vil sætte den i produktion, men det må jeg så løse til den tid.

Hvordan får du ideerne til dine egne produkter?

Jeg har en meget funktionel og løsningsorienteret tilgang til designet, og mine ideer opstår ofte i hverdagssituationer, hvor jeg står med et behov, som kræver en løsning. Men det kan også være et produkt, som allerede findes, men som jeg synes kan laves bedre eller anderledes.

Hvornår synes du, et produkt har et godt design?

Hvis en stol er flot at se på, men elendig at sidde i, synes jeg ikke, det er godt design. Udfordringen ligger i, at produktet holder hele vejen rundt, så når produktet både har en tydelig funktion, er nemt at bruge og ser godt ud, synes jeg, det er godt design.

Hvordan holder du dig opdateret på trends og tendenserne inden for design?

Jeg besøger messer, udstillinger og forretninger og finder inspiration og uopdyrkede områder i de mange medier, vi har omkring os. Det kan også være en gennemført farveholdning i en spillefilm, en særligt formet krebs i et program om koralrev eller en af mine børns tegninger, der giver inspirationen.

Er der noget, du drømmer om at designe i fremtiden?

Mine drømme handler meget om materialer; jeg vil gerne lave noget mere i træ. Jeg har foreløbig arbejdet med plast, silikone og stål, men har en målsætning om, at jeg på et tidspunkt vil designe i mere miljøvenlige materialer. Det er oplagt, at det skal være træ, og jeg har da også flere ideer, som vil passe til netop det materiale.

living@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen