Et glas natur

Stranden og vandet, konkylier og muslingeskaller hører til glaskunstneren Bente Sonnes største inspirationskilder, når hun skaber sine flotte brugsting i glas.

Næsten så langt hun kan huske tilbage, har glaskunstneren Bente Sonne været fascineret af kunsthåndværk i glas og keramik. Fascinationen blev ikke mindre, da hun som 14-årig fik mulighed for at se, hvordan de studerende arbejdede på Kunsthåndværkerskolen i København, hvor begge hendes søstre gik.

Men i første omgang besluttede hun sig for at gøre karriere som reprofotograf. Den karriere blev dog kort, for hun brændte mere og mere for at komme til at arbejde med glas. Derfor tog hun et sabbatår, som skulle vise sig at blive permanent.

»Da min fars familie er fra Bornholm, hvor der jo er et livligt miljø for kunsthåndværk, var det naturligt for mig at flytte dertil,« fortæller Bente Sonne, da vi besøger hende i værkstedet med tilhørende forretning i centrum af Svendborg.

Begyndelsen

Hun gik målrettet efter at få job i en butik, hvor hun også kunne lure lidt på, hvordan glaskunstnerne pustede glas.

»Der var tre i værkstedet. En havde imidlertid ferie, og da så en anden blev forbrændt, fik jeg min chance. Jeg blev spurgt, om jeg ville assistere sådan lidt i det små. Så var jeg ellers solgt, for jeg fik også lov at øve mig en halv time, efter at de andre var færdige, da den ferierende kunstner var vendt tilbage.«

Derefter gik det slag i slag. Bente Sonne fik lov til at arbejde hos Else Leth Nielsen, som havde eneværksted på Bornholm. Det var godt nok lidt modvilligt, at Else Leth Nielsen ansatte hende. En af betingelserne var: »Du skal lære at holde din kæft«.

»Og så snakkede Else Leth Nielsen ellers selv fra morgen til aften. Men jeg fik lært nogle grundlæggende teknikker,« smiler Bente Sonne.

I flere år tilbragte hun sommerhalvåret i Gudhjem, hvor produktionen var ret turistpræget, mens vinterhalvåret blev tilbragt på Møn, hos Per René Larsen, som var meget kunstnerisk anlagt og ikke gik på kompromis. Her lærte Bente Sonne virkelig meget.

Så meget, at hun fik eftergivet et år, da hun søgte ind på Orrefors Glasskole, hvorfra hun tog afgang i 1988.

Siden har hun arbejdet hos flere anerkendte glaskunstnere, blandt andet Peter Svarrer, som i dag designer for Holmegaard.

»Endnu en gang kom jeg i tvivl, om jeg havde gang i det rigtige. For enten skulle jeg finde noget andet at lave, eller også ville jeg have mit eget værksted og min egen butik. Derfor tog jeg igen et sabbatår. Det blev denne gang blandt andet brugt på et iværksætterkursus, så jeg var bedre rustet til at klare den økonomiske side af at drive eget værksted.«

Egne ideer

For Bente Sonne var det særdeles vigtigt at kunne føre sine egne ideer ud i livet. At eksperimentere med farver, former og strukturer. Derfor lejede hun sammen med sin daværende mand, Niels Erik Glatz, et hus med mulighed for at etablere et værksted lige uden for Svendborg i Sørup.

Niels Erik Glatz, der ellers var elektriker, byggede ovnene og kom i lære hos sin hustru. De kørte værkstedet sammen i seks-syv år, men for fem år siden blev parret skilt, og Bente Sonne flyttede ind i sine nuværende lokaler i Brogade 37 i centrum af Svendborg.

Da vi besøger Bente Sonne er der jazz i gården til Salig Simons Gård. Det er værtshuset i underetagen til den gamle røde bindingsværksbygning, der fejrer, at sommeren er kommet. Ad en trætrappe kommer vi op til Bente Sonne butik og værksted. Et meget hyggeligt sted, hvor hun normalt har hjælp af sin medarbejder Tracey Weston.

Naturen og farverne

Overalt præsenteres Bente Sonnes flotte værker på smukkeste vis. Her er ingen tvivl om, at glaskunstneren er inspireret af naturen - ikke mindst havet og stranden.

»Jamen, jeg har jo også stort set hele mit liv boet ved vandet. Derfor er det naturligt for mig at bruge motiver fra den verden, som jeg befinder mig så godt i.«

Som så mange andre kunsthåndværkere kan det også være svært for Bente Sonne altid at få økonomien til at hænge sammen. Men ved at lave glas og lignende, som også forhandles i andre butikker landet over og i øvrigt også i flere europæiske lande, hjælper det noget. Desuden har hun netop færdiggjort en ordre på 1.000 karafler til en virksomhed, der skal bruge dem som gaver.

Det er alt sammen med til, at hun kan holde skindet på næsen. Men det er også vigtigt at få vist sine ting på udstillinger. I oktober er Bente Sonne inviteret til at deltage i en censureret udstilling i Århus for 57 udvalgte kunsthåndværkere. At være med på kunsthåndværkermarked på Vor Frue Plads i København i august er også med til at gøre kunstnernes ting kendte.

Tid til eksperimenter

Men det betyder, at tiden til at eksperimentere er kort. For regningerne skal jo betales, og der skal brød på bordet.

»Det ægrer mig selvfølgelig, men jeg skal jo overleve. Men herligt kunne det være, hvis jeg i højere grad kunne bruge de mange teknikker, som jeg efterhånden kan, til at lave unikating. Det er her hele drivkraften ligger. Det er her, jeg virkelig kan udfordre mig selv. Det er spændende at skabe noget helt unikt,« fastslår Bente Sonne, der med rette er lidt stolt over, at hun fik til opgave at lave "Svend", som fremover skal uddeles på den nystiftede Svendborg Filmfestival.

Unika-tingene sælges i øvrigt kun gennem forretningen i Svendborg og gennem gallerier.

Til de øvrige ting, hvor der er nævnt vejledende udsalgspriser, kan man få oplyst nærmeste forhandler på tlf. nr. 6222 8373.

liselotte.klitgaard@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen