Brug klimasystemet rigtigt og husk vedligeholdelse

Brug bilens aircondition så ofte som muligt. Det giver et bedre klima i kabinen, og systemet holder længst, hvis det bruges jævnligt.

Artiklens øverste billede
Det koster typisk 1.000 kr. at få serviceret bilens aircon, og det bør ske hvert andet år. Foto: Jens Høy

De fleste tænker ikke meget over bilens klimaanlæg, men forventer, at det holder kabinen veltempereret hele året rundt. Størstedelen af den danske bilpark har aircondition, hvad enten der er tale om et manuelt system eller et klimaanlæg, hvor du blot indstiller temperaturen.

I firmaklassen er det efterhånden blevet almindeligt med separat klimasystem til bagsædet ofte med mulighed for individuel indstilling i hver side, og systemerne har typisk en grundindstilling for hele bilen, hvor du kan vælge mellem kraftig, normal eller svag blæser. Hermed kan du selv vælge, hvordan du ønsker det generelle blæserniveau.

I biler med regulering af klimaanlægget ved bagsædet kan der være en ekstra fordamper monteret, og temperaturen reguleres ved, at en varmekanal kan lukke ned for varmen og tilsætte affugtet kold luft.

I luksusklassen kan man desuden få sæder med ventilation, så man kan få sendt affugtet luft på ryggen, så businessskjorten ikke klæber så meget til kroppen en varm sommerdag.

Lad dyserne få frit spil

Jo mere avanceret klimaanlæg, desto mere tid skal man bruge på at sætte sig ind i, hvordan man bedst indstiller det. Brug lidt tid på at finde ud af, hvor meget systemet egentlig kan, i stedet for blot at lukke for en eller flere luftdyser, hvis du synes, det blæser for meget. Alle luftdyser i bilen bør i princippet være åbne, for så har systemet de bedste arbejdsbetingelser. Lukkes en eller flere dyser, vil systemet blot blæse mere luft gennem de åbne.

Husk service

Et klimaanlæg fungerer ved hjælp af kølemiddel, der cirkulerer i slanger. Hvis det ikke bliver brugt regelmæssigt, ja, så virker det måske ikke, den dag det virkelig er varmt. Der siver ganske enkelt lidt kølemiddel ud hver eneste dag, og til sidst er væskestanden for lav til, at systemet virker.

Spørger man branchen, så forsvinder der omkring otte pct. kølemiddel hvert år, så hvis systemet ikke kan køle, er der typisk for lidt kølemiddel på.

Et er, at du kommer til at svede, hvis anlægget ikke har nok kølemiddel, men det er trods alt til at leve med, hvis der venter en kold dukkert forude. Mere alvorligt er det, at kompressoren, der sørger for, at kølemidlet cirkulerer i slangerne, risikerer at brænde sammen.

»Hvis der mangler kølemiddel, skal kompressoren arbejde mere, og går det rigtig galt, så bryder konstruktionen sammen og sender metalspåner ud i slangerne,« forklarer Per Flensted, direktør i Dometic Waeco, der udfører service på de maskiner, som værkstederne bruger til service.

Sker det, skal hele kølesystemet skylles igennem, og en ny kompressor monteres, hvilket let ender i omkring 10.000 kr. for hele operationen. Er kompressoren blot gået i stykker, skal du regne med en reparation på 3.000-5.000 kr. afhængigt af bilmærke.

To navne for samme funktion

Aircondition og klimaanlæg bruges i flæng, og forskellen er beskeden. Med aircon menes et system, hvor man selv blander kold og varm luft, mens et klimaanlæg styrer det hele selv. Man indtaster blot en temperatur og så klarer systemet resten. Typisk er der flere sensorer, der måler temperaturen og lysindfald i kabinen.

I princippet er der ingen forskel på dit køleskab i køkkenet og aircon i en bil. Men køleskabet i privaten står stille, mens bilen bliver rystet hver dag. Derfor er bilens aircon mere skrøbelig og kræver jævnlig service. Foto: WAECO

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.