Kadjar er Qashqais stilige søster

Renault Kadjar er den mere komfortable og stilige søstermodel til Nissan Qashqai.

Artiklens øverste billede
Renault Kadjar er bygget på samme platform som Nissan Qashqai, men den syner længere. Fotos: Jens Overgaard

SUV

Renault Kadjar 1,2 - 130 hk TCe Zen

Renault

Kopi eller original? Det er spørgsmålet for Kadjar, som er Renaults bud i den mellemstore suv-crossover-klasse, der boomer i Europa. Men også er søstermodel til bestselleren, Nissan Qashqai.

Umiddelbart vinder den originale Qashqai på at være mere ærlig over for grund-idéen om en familiebil med rå udstråling, høj kørestilling og regulære adgangsforhold.

Forsæderne er solide, men har ikke så meget sidestøtte. Kørestillingen er regulær og med godt udsyn.
Der er pænt med benplads, og du kan sidde ret op og ned på bagsædet.

Efter en uge i selskab med Kadjar henter franskmanden point for at være mere komfortabel, mens modellen, der har et karrosseri, som er strakt en tand i forhold til Qashqai, også byder på ekstra 20 liter bagagerum.

Vi tester Kadjar med den 1,2-liters TCe benzinmotor på 130 hk og mellemudstyret Zen til 287.000 kr.

I basisversionen er Kadjar 17.000 kr. dyrere end Qashqai, men forskellen udlignes, når vi kommer op i udstyrsrækkerne. I Nissan har den 1,2-liters motor 15 hk mindre, mens mærket byder på et års længere garanti. Så det handler i sidste ende om temperament.

Fransk anstrøg

Undervognen er hentet fra Qashqai, så modellerne har samme afstand mellem akslerne. Men franskmændene har med chefdesigner Laurens van den Acker i spidsen tilført det designstrøg, som har givet ny identitet for mærket med modeller som Clio, Captur og Espace.

Her har han bare ikke kunnet skabe en helt ny model fra bunden. Og det bærer designet præg af med den stilrene front og mere tunge bag.

Indretningen er traditionel. Instrumenteringen med digitalt speedometer virker fint, mens den 7-tommer farveskærm er en del af R-Link 2 ekstraudstyret til 15.000 kr.

Sæderne er solide og nærmest sofaagtige. Sidestøtten er ikke overvældende, men du sidder komfortabelt med udsyn til et klassisk instrumentbord med Renaults 7- tommer multimedieskærm placeret foran gearstangen og instrumentering med digitalt speedometer. Finishen er ok, uden at være ligeså godt som i Nissan.

Qashqai har aldrig været direkte velkørende, og byder også i nyeste generation på en let indirekte fornemmelse med vejen krydret med en snært af den rustikke højbenede fornemmelse, vi kender fra gamle firhjulstrækkere. Her opleves Kadjar som en kvart klasse større med en undervogn, der mere blødt glatter ujævnheder ud.

Den 1,2-liters TCe benzinmotor på 130 hk gør det godt. Den har 15 hk mere end i en tilsvarende Qashqai.

Motoren med turbo, indsprøjtning og et moment på 205 Nm er pakket ganske god ind. TCe-motoren, som på papiret klarer acceptable 17,9 km/l, har pænt med kræfter til at flytte Kadjar med fire personer og oppakning. Du sidder dog også med fornemmelse af at køre i en bamse.

Det opdagede vi i særdeleshed, da systemet med afstandssensorer faldt ud. Udsynet ned på vejen ved parkering er nemlig ikke særligt godt; så det er svært at se hjørnerne ud over de svulmende hjulkasser forude og C-søjlen agterude.

Adgangen for og agter er regulær. Her masser af plads til langlemmede teenagere med højt hår på bagsædet, mens de 450 liter i bagagerummet er tilstrækkelig.

Med de små differencer skal du ville Kadjar, der som ekstraudstyr dog byder på rigtigt automatgear med hurtig dobbeltkobling mod Nissans elastikagtige CVT-milliongear. Hvis du er typen, som er til den komfortable side, og kører på langfart i ferien, så vælg franskmanden.

Renault Kadjar 1,2 - 130 hk TCe Zen

  • Pris: 286.900 kr. plus levering.
  • Forbrug: 17,9 km/l.
  • CO2 per km: 126 gram.
  • Grøn ejerafgift: 890 kr. halvårligt.
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,2 ltr.
  • Ydelse: 130 hk.
  • Moment: 205 Nm.
  • Topfart: 192 km/t.
  • 0-100 km/t.: 10 sek

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.