Bilejeren som forbruger

Mange af os ca. to mio. bilejere ved for lidt om, hvilke rettigheder og pligter vi har som forbrugere, før vi står med et helt konkret tilfælde, hvor det er gået galt.

Og når først konflikten med bilforhandleren eller værkstedet er opstået, vil det i mange tilfælde være for sent for bilejeren at manøvrere på den rette måde.

Hvordan man gør det, kan man få svar på i en ny og nyttig bog fra Nyt Juridisk Forlag: ”Bilen - Køb, salg, leasing og reparation". Bogens indhold er baseret på de mange spørgsmål, medlemmerne har stillet til FDMs juridiske afdeling og på svarene fra FDMs erfarne jurister. Mens dette skrives, sidder Tours brevkasse netop med en sag, hvor ejeren af en fabriksny bil tilsyneladende må tåle, at en bil, der kun er en måned gammel, dagligt nægter at starte, selv om forhandleren har haft den på værksted til nytteløse reparationer otte gange.



Hvad kan ejeren gøre? Hvis han rådførte sig med bogen, ville han i afsnittet om "Ophævelse" kunne læse:



»Du kan kræve, at købet ophæves, hvis det er umuligt at afhjælpe en mangel ved reparation, eller hvis afhjælpning ikke kan ske inden for rimelig tid.«



Lige netop, hvad vi har rådet ejeren af den genstridige kun 36 dage gamle bil til.



Eller et andet eksempel: Man indleverer sin bil til reparation. Værkstedet bruger en time eller to til fejlfinding og udskiftning af reservedele. Men fejlen er ikke den, værkstedet har brugt tid og penge på, men en helt anden. Kan værkstedet forlange penge for reparationen?



Svaret - med de forbehold, der nu kan være - finder man også bogen. Hele den komplicerede affære med biler, bilister, fejl, mangler og uenigheder er dygtigt og overskueligt sammensat af juristen Caspar Schad, der har arbejdet for FDM i 10 år. Redigeringen er foretaget af Simon Staffeldt Schou.



Bogen koster 198 kr. og kan købes hos FDM på Nyt Juridisk Forlag, Lyngbyvej 17, Postboks 2702, 2100 København Ø.

Del artiklen