Super-Ferrari bliver topløs

La Ferrari smider toppen og er klar som åndeløst smuk spider med stof- eller fast tag.

Artiklens øverste billede
La Ferrari er også gudeskøn som topløs Spider. V12- og elmotoren yder til sammen stadig 963 hk og gør den til en af verdens mest kraftfulde sportsvogne. Fotos: Ferrari

Kan den billedskønne La Ferrari blive mere indtagende? Ja, når den smider overdelen og springer ud som åben model.

Den italienske fabrik har netop vist de første billeder af supersportsvognen, som vises officielt på efterårets internationale motorshow i Paris. Den får mulighed for både en hardtop af let karbon og stofdug, men det er endnu uklart, om modelbetegnelsen bliver det oplagte Spider.

Det står dog fast, at den får samme drivline, som coupéen, der kun bygges i 499 eksemplarer. Det vil sige en V12-motor på 800 hk, der spiller sammen med en elmotor på 163 hk, så systemeffekten bliver 963 og gør den til en af de mest kraftfulde sportsvogne i verden.

Udsolgt fra starten

Hvor mange eksemplarer der bygges af den åbne model, som skabes helt specifikt efter kundens ønsker, vides ikke. Men du skal ikke sætte næsen for højt, for ordrebogen er lukket. Det er helt i Ferraris klassiske ånd at bygge lidt færre biler, end markedet efterspørger, for at holde eksklusiviteten. Den tanke har Fiat-koncernens topboss, Sergio Marcianne, dog luftet at droppe og bygge alle de biler, markedet kan trække.

Fra oven kommer de unikke former, som ikke spoleres af det åbne tag, helt til deres ret.

Det sker dog ikke i denne omgang på bilen, som fabrikkens teknikere har givet bedre vridningsstabilitet og aerodynamik, så de mange kræfter kan overføres sikkert på trods af den manglende afstivning foroven.

Ferrari hævder, at coupéen har en topfart på 349 km/t. og klarer 0-100 km/t. på under tre sekunder, 0-200 km/t. på under syv sekunder og 0-300 km/t. på under 15 sekunder. Det er uklart, om den åbne version følger med hele vejen. Det handler dog lige så meget om  oplevelse som præstationer i modellen, lyder det fra Ferrari.

»Den begrænsede produktion er skabt til kunder og samlere, der nægter at gå på kompromis ved glæden i at køre ”Al Fresno” – i det åbne – selv om der er tale om en superbil,« er den klare melding fra fabrikken. Priserne er ukendte, men ifølge udenlandsk motorpresse er modellen så eftertragtet, at den hos private handlere er prissat til godt 20 millioner kr. – før danske afgifter.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.