Mercedes hidser brutalis op

R-modellen af den heftige Mercedes AMG-GT byder på 585 hk, firehjulsstyring og en topfart på 318 km/t.

Artiklens øverste billede
Mercedes AMG GT R kan kendes på en markant front, der har inspiration fra den 300 SL-racer, som vandt det legendariske Panamerica-løb i 1952. Fotos: Mercedes

Hvis en hurtig bil skal præsenteres, må Goodwood Festival of Speed være tæt på de mest perfekte rammer. Den sydengelske fartfestival emmer nemlig af motorsportshistorie, og derfor er det helt oplagt, når Mercedes her viser den nye R-topmodel af den hidsige AMG GT.

Her er den 4,0 liters V8-motor hidset op til hele 585 hk, og den leverer et moment på 700 Nm fra 1.900-5.500 omdr. Det rækker til en acceleration fra 0-100 km/t. på 3,6 sekunder og en topfart, der med sine 318 km/t. skyder langt over de mere politisk korrekte 250 km/t., som de fleste tyske powerbiler er begrænset til.

Alt er optimeret i R-modellen, der har et specielt interiør med nappa og mikrofiber.

Det er på alle fronter og værdier, der er strammet en tand i forhold til AMG GT og GT-S-modellerne, der byder på 465 og 510 hk. Så Mercedes’ tosæders sportscoupé bliver skarpere i kampen mod Porsche 911 GT3 RS.

Ekstra spoiler

Et af midlerne er aktiv aerodynamik med en lille kulfiberspoiler, der skydes ud under bilen og 40 cm frem, når farten er over 80 km/t. Det giver bedre downforce ved høj fart. R-versionen har også firehjulsstyring, så den styrer med forhjulene under 100 km/t. og mod ved højere hastigheder. Det giver bedre svingdynamik og stabilitet i sportsvognen.

Vejgrebet klares med store 20 tommer-fælge bestykket med Michelin Cup 2-dæk og større bremser på R-modellen, der også kan kendes på sit bodykit, fast vinge og ikke mindst sin giftiggrønne farve, ”AMG Green Hell Magno”, med referencer til nordloopet på Nürburgring, der kaldes ”det grønne helvede”.

For at presse vægten yderligere ned er der også brugt større mængder aluminium, kulfiber og titanium, der gør den mere let til bens. Og for at understrege alvoren har fronten fået et ekstra svung med et voldsomt kølergitter med inspiration fra Mercedes-300 SL-raceren, som vandt det historiske Panamericana-løb i 1952.

Med priser fra 2,2 mio. og 2,6 mio. kr. for AMT GT og GT S befinder vi os i forvejen i et højt luftlag. R-modellen, som lanceres sidst på året, forventes at blive pænt mere kostbar.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.