Fremtidsluksus i hyperklassen
Rolls-Royce Vision Next 100 er en rullende elektrisk drevet kæmpe sedan for to personer, hvor de noble ombordværende kan ankomme stående og med stil.
Hvordan skaber man en ekstrem luksusbil i en fremtid, hvor alle alligevel fragtes i selvkørende biler, som gør køretøjer til rullende kontorer eller dagligstuer?
Det BMW-ejede Rolls-Royce har et bud med Vision Next 100, der vises samtidig med et snusfornuftigt lignede Mini-koncept, mens et mere sportsligt BMW af slagsen har været vist tidligere.
Her er den 5,9 meter lange majestætiske bil drevet af to 250 kW elmotorer, der leverer i alt 500 kW, eller 680 hk, som fordeles med fire enorme 28 tommers indkapslede hjul.
Rød løber
Trods en længde, der kun er 18 cm kortere end en nutidig forlænget Rolls-Royce Phantom, er der kun plads til to om bord. De har til gengæld et sofaarrangement at slænge sig i. Chaufføren er der ikke gjort plads til. Ham eller hende er der nemlig ikke behov for i fremtidens selvkørende biler.
Det betyder, at mærket formenlig må revurdere de årtiers beskrivelse af førerpladsen bag det sædvanligvis enorme rat, der omtales som ”Authority position”. Indendørs har de to ombordværende udsigt til en salonagtig kabine, hvor et stort analogt ur er omgivet af materialer som macassar-træ og håndbundet silke, både på gulvet og som betræk.
Der er dog plads til den ikoniske kølergrill med den lige så sagnomspundne Spirit of Ecstasy-kølerfigur, som her er udført i håndskåret krystal og illumineret indefra.
De bagudhængslede døre betyder sammen med et tophængslet loft, at de ombordværende kan rejse sig op og gå direkte ud af bilen i fuld højde. Det kalder Rolls-Royce for en ”grand arrival”. Den kan gøres endnu mere pompøs med en lysprojekteret rød løber foran døren.
Den graciøse fremtoning forstærkes af en top i mørktonet glas og en bund, der ser ud som bølgende blåt vand. På den måde giver bilen indtryk af at flyde gennem landskabet og matcher meget godt det nutidige motto om at flyde på en ”bølge af moment”.
Virtuel butler
Bilen omfatter også en personlig virtuel assistent, som fremtoner på en transparent OLED-skærm. Vedkommende lærer løbende mere og mere om de omværendes ønsker og vaner, og den kan f.eks. foreslå nye ruter eller museumsbesøg ud fra aktuelle oplysninger.
Der er dog også tænk på det praktiske. Uden en klassisk V12-motor er der nemlig plads til masser af bagage under fronthjelmen.
Konceptet, som på nogle områder bestemt ikke er urealistisk, er nok en vision, men er med til at vise de muligheder, som den nye teknologi giver.