Skulpturel Audi A5 Coupé

Den elegante todørs coupé slår tonen an som den første model i den nye generation af A5-modeller.

Artiklens øverste billede
Mere muskuløs og selvstændig. Sådan syner den nye Audi A5 coupé, der følges af en femdørs version og en cabriolet. Fotos: Audi

Det kræver noget at skille sig ud fra en i forvejen stilren bil. Derfor har Audis designchef, Marc Lichte, været på en opgave, da han skulle skabe anden generation af den elegante A5, som ikke alene skulle adskille sig markant fra forgængeren, men også den nye A4 uden at tabe de rødder, som er et must for premium-modeller. Resultatet ser vellykket ud med den todørs A5 Coupé, der lander herhjemme til efteråret, og kort tid efter følges af en femdørs version og en cabriolet.

Spare-Quattro

Linjen fra den nye A4 er klar, så A5’eren er vokset med længere akselafstand og kabineplads, ligesom den med sin større kølergrill og udposninger ved hjulkasserne ser mere muskuløs ud.

Bagenden er elegant afrundet på A5, som er vokset ligesom sin mere konservative bror, Audi A4.

Motorprogrammet spænder over to benzin- og tre dieselmotorer, der yder fra 190 hk til 286 hk. Oveni kommer den heftige S5-model, der byder på en 3,0 liters trykladet motor på 354 hk, hvilket er 21 hk mere end forgængeren. Den har som den største dieselmotor på 286 hk Quattro- firehjulstræk som standardudstyr, og de kan bestilles med den ottetrins tiptronic- automatgearkasse, mens det syvtrins S-Tronic-automatgear er forbeholdt de firecylindrede motorer.

De firecylindrede benzin- og dieselmotorer kan nu for første gang fås med en kombination af Quattro-firehjulstræk og den brændstofbesparende Ultra-teknologi. Dog kun med manuelt gear.

Masser af elektronik

Undervognen er nyudviklet og giver ifølge Audi både komfort og adræthed. Den kan fås med støddæmperegulering som ekstraudstyr.

Xenon-lys er standard, ligesom en syv tommer skærm er. Ellers er fabrikken klar til at rulle hele arsenalet af avanceret ekstraudstyr ud. Det vil sige mulighed for full LED- eller matrix-forlygter, Audis virtuelle cockpit med en instrumentering med TFT-skærme, og sikkerhedssystemer som undvigeassistent, der selv kan køre uden om forhindringer, køassistent, parkeringsassistent og effektivitetsassistent, der er forudseende og hjælper føreren med at spare brændstof.

De danske priser kendes endnu ikke.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.