Focus med dunder-diesel
ST-modellerne fås fremover med en kraftig dieselmotor.
Skarer af kunder har for længst brudt med vanetænkningen og taget dieselbiler til sig. Når dieselbiler dominerer på Le Mans, er det også et signal om, at diesel kan være sportslig.
Det er de holdningsændringer, der ligger bag, at Ford nu introducerer en dieseldrevet Focus ST til købere, som måske finder, at søsterbilen med benzinmotor er for tørstig. Forskellen ligger inde i næsen, der nu gemmer på en 185 hestes dieselmaskine med så meget gang i stemplerne, at hovedet sikkert bliver kastet koket bagover, når man masserer højre pedal.
Dieselmaskinen på 2,0 liter har et damphammermoment på 400 nm. Det rækker til at spurte til 100 km/t på 8,1 sekunder og giver en topfart på 217 km/t. Ja, det er godt halvandet sekund langsommere og 30 km/t mindre på toppen end benzinversionen med 250 hk, men økonomien er naturligvis afgørende bedre: Vi snakker 22,2 km/ l, og det er altså godt otte km længere på literen end den almindelige ST.
Mellemaccelerationerne hører til i en klasse, hvor almindelige benzinbiler forsvinder i dækrøgen, selv om den ikke helt kan følge en ST. Fra 80-120 km/t i sjette gear tager 9,7 sekunder, hvilket er over to sekunder hurtigere end i en mere ordinær diesel-Focus.
Samtidig med premieren på den nye superdiesel har alle ST-modeller fået et stort facelift, så designet passer til de ændrede Focus-modeller, der kommer til efteråret. Altså med en stor kølergrill og her i ST garneret med smallere forlygter, giver det ST’en et mere sportsligt og aggressivt udtryk end tidligere.
Sideskørter, tagspoiler og de centralt placerede, sekskantede udstødningsrør fuldender indtrykket sammen med sort lygte-indramning, ST-logo og 19 tommer ST aluminiumsfælge.
Indvendigt er der, i lighed med resten af Focus-programmet, blevet ryddet op i det virvar af knapper, der præger dagens model.
Den nye Ford Focus ST kommer til Danmark i begyndelsen af næste år. Priserne kendes ikke, men dagens model starter ved 440.000 kr. Vi gætter på, at dieselversionen bliver lidt billigere end den hårdtpumpede benzinversion.