Focus med dunder-diesel

ST-modellerne fås fremover med en kraftig dieselmotor.

Artiklens øverste billede
Ford Focus ST-familien bliver nu udvidet med en dieselvariant, der yder 185 hk og kører op til 22,2 km/l. Den supplerer benzinversionen med 250 hk. Dieselversionen er dog knap så hurtig som benzinudgaven med 250 hk. Foto: Ford

Skarer af kunder har for længst brudt med vanetænkningen og taget dieselbiler til sig. Når dieselbiler dominerer på Le Mans, er det også et signal om, at diesel kan være sportslig.

Det er de holdningsændringer, der ligger bag, at Ford nu introducerer en dieseldrevet Focus ST til købere, som måske finder, at søsterbilen med benzinmotor er for tørstig. Forskellen ligger inde i næsen, der nu gemmer på en 185 hestes dieselmaskine med så meget gang i stemplerne, at hovedet sikkert bliver kastet koket bagover, når man masserer højre pedal.

Dieselmaskinen på 2,0 liter har et damphammermoment på 400 nm. Det rækker til at spurte til 100 km/t på 8,1 sekunder og giver en topfart på 217 km/t. Ja, det er godt halvandet sekund langsommere og 30 km/t mindre på toppen end benzinversionen med 250 hk, men økonomien er naturligvis afgørende bedre: Vi snakker 22,2 km/ l, og det er altså godt otte km længere på literen end den almindelige ST.

I kabinen er der blevet ryddet op til fordel for et enklere og mere intuitivt layout. De tre øverste instrumenter for turbotryk, olietemperatur og olietryk er bibeholdt.

Mellemaccelerationerne hører til i en klasse, hvor almindelige benzinbiler forsvinder i dækrøgen, selv om den ikke helt kan følge en ST. Fra 80-120 km/t i sjette gear tager 9,7 sekunder, hvilket er over to sekunder hurtigere end i en mere ordinær diesel-Focus.

Samtidig med premieren på den nye superdiesel har alle ST-modeller fået et stort facelift, så designet passer til de ændrede Focus-modeller, der kommer til efteråret. Altså med en stor kølergrill og her i ST garneret med smallere forlygter, giver det ST’en et mere sportsligt og aggressivt udtryk end tidligere.

Sideskørter, tagspoiler og de centralt placerede, sekskantede udstødningsrør fuldender indtrykket sammen med sort lygte-indramning, ST-logo og 19 tommer ST aluminiumsfælge.

Indvendigt er der, i lighed med resten af Focus-programmet, blevet ryddet op i det virvar af knapper, der præger dagens model.

Den nye Ford Focus ST kommer til Danmark i begyndelsen af næste år. Priserne kendes ikke, men dagens model starter ved 440.000 kr. Vi gætter på, at dieselversionen bliver lidt billigere end den hårdtpumpede benzinversion.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.