VW Passat går en klasse op

Premiere: Den nye Passat byder på mere plads og eksklusivitet. Den skal tage kampen op mod Audi A6-klassen.

Artiklens øverste billede
Den nye Passat har stort set samme mål som den nuværende generation, men den har større akselafstand og langt mere premium-udstråling. Fotos: DPP-Autoreporter

BERLIN

Mere luksus, mere udstyr, mere plads og mere premium-udstråling.

Der er nogle af nøgleordene for den nye VW Passat, som vi har haft lejlighed til at prøvesidde og tage et nærmere kig på ved en præsentation i Berlin. En decideret testkørsel kommer først senere, umiddelbart før præsentationen til efteråret.

Det står dog klart, at VW mener det meget seriøst med den nye Passat, som de høflige tyskere i jakkesæt ikke lagde skjul på, nu skal være et klart alternativ til klassen oven over den traditionelle firmabilsklasse. Altså være et modspil til store premium-modeller som BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og koncernens egen Audi A6.

Begge modeller byder på et større bagagerum end de nuværende. Sedanen vokser med 21 liter, mens stationcaren nu kan rumme 47 liter mere.

I forbifarten kan det stilige og stramme design sagtens forveksles med en Audi, og det er heller ikke tilfældigt.

Nogle Audi-kunder vil muligvis kigge i retning af Passat’en, mens det i sidste ende formentlig også handler om brand-value, og her kunne den bagvedliggende kalkule være, at Audi-kunderne fortsat vil vælge Audi.

Passat’en bygger på den nye variable MQB-platform, som også er brugt i Golf. Med en længde i underkanten af 4,77 meter er sedan og stationcar få millimeter kortere end den nuværende model, mens akselafstanden er blevet godt otte centimeter længere, og karosseriet er halvanden centimeter lavere.

Rationel bil

Bagagerummet er vokset med 21 liter til 586 af slagsen i sedanen, mens stationcaren nu kan rumme yderligere 47 liter og lander på 650 liter.

Den længere akselafstand mærkes på bagsædet, hvor vi klart har mere benplads. Bag rattet byder Passat på en førerplads med en finish og kvalitetsoplevelse, som hæver overliggeren for modellen. Det er dog ikke umiddelbart en bil, som tænder begejstringen. Den er lækker, men også kedelig og funktionel på den tyske rationelle måde.

Passat’en kan udstyres med et 12,3 tommer stort interaktivt TFT-display.

VW ruller et helt nyt arsenal af udstyr ud i Passaten. Den vil kunne fås med ekstraudstyr som de nye LED-forlygter, der afløser xenonlys, et interaktivt TFT-display på 12,3 tommer, som kan vise grafik i instrumenthuset, og Head Up Display i forruden.

På sikkerhedssiden byder Passat ind med en lang række systemer, bl.a. Emergency Assist, der selv bremser bilen ned og tænder katastrofeblinket, hvis føreren får et ildebefindende, Trailer Assist, som hjælper, når man bakker med en stor trailer eller campingvogn og Side Assist with Rear Traffic Alert, der advarer mod bagfra kommende biler.

Længe undervejs

Den har været længe undervejs. Det er hele ni år siden, den nuværende VW Passat så dagens lys. Det er en usædvanlig lang levetid for en bilmodel, og det er selvfølgelig med til at gøre den nye Passat endnu mere interessant.

De nye effektive LED-forlygter, som erstatter xenonlyset, kan fås som ekstraudstyr.

Når VW har haft ni år til at tænke over den nye Passat, bliver forventningerne store. Og for VW er Passat ekstremt vigtig, fordi den sammen med Golf er en af de mest solgte VW-modeller.

Nyheden vejer 85 kg mindre end forgængeren. Vægttabet er sket med minimal brug af letvægtsmaterialer som aluminium og kompositter. Det handler udelukkende om at optimere brugen af materialer.

Ny køreoplevelse

For- og baghjulsophæng er nye, og vælger du modellen med aktiv undervogn, er bøsningerne mellem karosseri og hjulophæng hydraulisk dæmpede.

Styretøjet er helt nyt, progressivt og minder om det, du finder i Golf GTI. Det er noget, som skal give Passat mere sportslighed i styreoplevelsen.

Motorprogrammet kendes også fra Golf og byder dermed på helt nye generationer af modulært opbyggede motorer a la byggeklodser, som ligger længere tilbage i karosseriet og giver bilen mindre vægt i yderpunkterne. Noget, som er til gavn for køreglæden.

Ny kraftig dieselmotor

Topmodellen på benzinsiden bliver en sag på to liter og 280 hk, som vi kender fra Seat Leon Cupra og Golf R. Flere af motorerne vil få ”cylinders on demand”, som kan slå to cylindre fra.

Sedan-og stationen, Variant, har samme mål.

Mindste motor bliver en 1,4'er på 125 hk. En heftig nyudviklet diesel får en 2,0’er med 240 hk og et moment på heftige 500 nm. - forbruget er her 18,8 km/l.

Den foreløbigt mindste diesel har 150 hk og klarer tilsyneladende 25 km/l, mens en plug-in-hybrid med en 80 kW elmotor, som går i spænd med en benzinmotor på 156 hk, vil kunne køre op til 50 km på strøm og have et rekordlavt forbrug. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Avisen var inviteret til Berlin af VW.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.