Sådan kører den bedste brugte bil

Honda Civic er rummelig med energisk motor og underholdende køreegenskaber.

Artiklens øverste billede
Årets brugte bil er velkørende og ganske rummelig. Foto: Rasmus Baaner

Klar, parat, flyverstart, fristes man til at udbryde ved synet af årets brugte bil. Udefra ligner den forrige Honda Civic noget, som George Lucas, instruktøren af ”Star Wars”, kunne have kreeret. Historien kommer her.

Honda Civic var i 1980’erne noget af det hotteste i klassen og noget, som både familier og ungersvende med benzin i blodet higede efter. Men så kom der et par dødkedelige versioner, som gjorde Civic mere eller mindre usynlig herhjemme. Hondas feltherrer havde derfor besluttet sig for at prøve noget helt nyt. Man lod designerne dyppe pennen i en skarp blæk, der skulle give Civic et helt nyt udseende.

Den nye Civic lignede i hvert fald fremtidens bil med sine skarpskårne, flade karrosseristrukturer og en front, der næsten går ubrudt ned i motorhjelmen.

God plads

Indeni virker Civic også som et gedigent rumfartøj. Ikke mindst ved instrumenterne, der ligner noget fra en sciencefiction-beretning. Der er omdrejningstæller lige midt for føreren, mens det digitale speedometer findes lige i øjenhøjde over rattet. Og så er der gearskiftet, der er placeret højt, så man ikke behøver at række ned mod gulvet for at skifte gear. Vognen rummer far, mor og børn, og de kan roligt medbringe det meste af garderoben og legetøj, for japaneren har segmentets største bagagerum. Men er rejsen lang, er det vigtigt, at der medbringes iPad, for udsynet fra bagsædet er ringe. Det skyldes både nogle lave sideruder bagtil og en enorm c-stolpe, der i tilgift giver en farlig blind vinkel, der nemt kan gemme en cyklist, hvis man ikke holder øje.

I starten kan det være svært at bevare overblikket, da forældrene lige skal have et kursus i elektronik af ungerne. En Honda Civic er nemlig ikke helt ligetil at betjene. Først drejes nøglen til højre for rattet – som vanligt. Men i stedet for at dreje helt igennem, skal der trykkes på en rød startknap til venstre for rattet. Helt ulogisk.

Det kræver også en jagerpilots overblik at skue hen over de mange instrumenter og knapper, der generøst er strøet ud over cockpittet.

Fint sikkerhedsudstyr

Alle modeller har sekstrins-gearkasse – som noget helt nyt i klassen, dengang hvor det normalt kun var standard i de kraftigste modeller. Seks airbags og ESC mod udskridninger er standard.

Bilen blev testet til fire stjerner af sikkerhedsorganistionen Euro NCAP i 2009, men fik fem stjerner efter nye krav i 2009. Sikkerheden er derfor absolut godkendt.

Bortset fra et sløjt udsyn bagud er Civic både rummelig og praktisk takket være bagsæderne, der kan vippes op, så man kan stille eksempelvis en fladskærm i biografstørrelse bag forsæderne.

Motormæssigt er der ikke mange valg – en fin 1,8-benzin og en lige så fin 2,2-diesel. Der findes også en 1,4-benzin, men den er for sløv.

Civic har som udgangspunkt en spurtstærk 1,8-maskine, der yder 140 hk. Den kan køre op til 16 km på en liter benzin. Samtidig reducerer den konkurrenterne til sløve passagerfly og virker selv mere som et kampfly med en accelerationstid fra 0-100 km/t. på 8,9 sekunder.

Motorstøj

Desværre lyder det også, som om man gennembryder lydmuren, når fartmåleren overstiger 140 km/t. Så enten holder man sig på 130 km/t., skruer op for lydanlægget eller køber en dieselmodel, der er blandt de mest diskrete, vi har prøvet.

Her er der ingen støj og tilmed endnu flere kræfter til overhalinger, samtidig med at Comfort-modellen har klimaanlæg, ratbetjent stereoanlæg, kørecomputer, mens ”Sport”-modellen blandt andet indeholder 17”-alufælge, ratbetjent fartpilot, regnsensor og læderrat. Det er den mest udbredte model.

En beregning, som BilBasen har foretaget, viser, at de samlede omkostninger ved at eje en Honda Civic i tre år løber op i cirka 1,80 kroner pr. kørte kilometer. Dermed er Civicen marginalt dyrere end gennemsnittet for mellemklassen, der er 1,70 kr. pr. km.

Det er anden gang på tre år, at en Honda bliver Årets Brugtbil. Tilbage i 2012 løb Honda Accord med titlen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen