Fælgmoden 2014 – pang på farverne
I år skal der være knald på farverne. Jo mere pang, desto bedre. Og størrelsen på fælgene: som sidste år.
Kan du huske de små Minilite-fælge i 1970’erne – sad på tunede Hundehuse og hurtigtgående Ford’er. I 1980’erne slog BBS igennem med krydseger-fælge – en mode så eftertrykkelig, at den faktisk er her som en del af fælgmoden 2014.
Men den absolutte trend i år er farverne. Jo mere knald på, jo mere neon, jo mere selvlysende, desto bedre. Det er den samstemmende tendens, når vi spoler fælgfabrikanternes fælg-kollektion 2014 igennem. Blandt bilproducenterne er modet ikke nær så højtråbende: Her er sølv, måske mørkere sølv og matsort, hvis det går højt, det mest moderne.
Med hensyn til fælgenes størrelse, er der intet nyt under modesolen: som de foregående sæsoner skal fælgene bare være så store som muligt. Og da vi allerede for et par år siden ramte loftet, er det der, vi fortsat er. Der er slet og ret ikke plads til afgørende større fælge under skærmkanterne. Her er et lille udvalg i modefælge 2014.
Hvor gult kan gult blive?
Leveres til de fleste bilmodeller, både 4- og 5-huls. 15"-18".
Racerbiler viser fortsat moden
OZ er et andet eksempel – mærket, der leverer fælge til flere Formel 1-teams, Red Bull og Ferrari for eksempel. Den klassiske motorsport-inspirerede OZ til gadebiler hedder Leggera. Til 5-huls-biler i størrelser fra 17"-20".
En fælg med to kanter?
En anden fælg med samme idé og i øvrigt i pralblå lakering kommer fra Pur-Design – Blue4, hedder fælgen.
Fælgen til SUV-biler
MSW har derfor til i år lanceret denne fælg i særlig SUV-stil. En oplagt fælg til for eksempel Nissan Qashqai.
16"-19".
Dæktrykket – tjek det – juster det
Det kan ikke gentages ofte nok: Det er afgørende, at dæktrykket er korrekt. Kun da er bilen optimalt sikker, og kun da holder dækkene så længe, som de kan. Men faktisk er dette med dæktryk også vejen til at forbedre bilens køreegenskaber – og det er endda helt gratis.
Sådan kan du ændre bilens egenskaber
Korrekt dæktryk:
- Bilfabrikkens anbefaling – bilen er på en gang stabil og sikker samt komfortabel.
Højere dæktryk:
- Bilen bliver lidt hurtigere i sving, evnen til at undvige øges, bremselængden mindskes marginalt. Men dækket bliver også hårdere at køre på, hvilket går ud over komfort.
Lavere dæktryk:
- Gør det aldrig. Gør bilen mindre stabil og langsommere i sving, forlænger bremselængden, dække bliver hurtigere slidt op.