Tag rusten i opløbet

Det kan være svært helt at undgå rust. Men kontrol kan forebygge meget.

Med rettidig omhu kan du gøre dit for at forebygge kedelige rustrøde pletter på bilen. Først og fremmest kan du komme langt med at vaske bilen jævnligt, lyder det fra Jan Helbo, som er konsulent hos Teknologisk Institut.

»Få bilen vasket ordentligt af, især i bunden af dørene. Kom godt ned ved kantlisterne, hvor fugt og salt kan samle sig,« siger Jan Helbo, der konstaterer at det bedste er at få listerne helt af og vaske nedenunder, eller købe en bil med så få lister så muligt – ud over almindelige stødlister mod parkeringsbump.

Han anbefaler også stænklapper, som har fået en renæssance efter de stigende problemer med overfladerust.

De sikrer ikke alene mod stenslag i forskærmene og på fordørene men også længere bagude.

»Mange biler har i dag bagskærme med et bredt udhæng, her har jeg ofte set biler, hvor lakken er nærmest sandblæst. Det kan minimeres væsentligt med stænklapper,« siger Jan Helbo.

Hold øje

Man kommer dog også langt med at tjekke bilen jævnligt, lyder rådet fra Jørgen Jørgensen, der leder FDM’s tekniske rådgivning. Et uskyldigt stenslag kan udvikle sig til en rustplet.

»Man kan holde øje med bilen løbende, men det kan være svært at se en streg, som er på vej under lakken,« konstaterer Jørgen Jørgensen.

Han foreslår, at man får sin bil gennemtjekket, kort tid før lakgarantien typisk udløber efter tre år og får den gennemgået med en tættekam.

»Hvis man kan se, at der er begyndende rust, som hidrører fra en dårlig lakering, kan det være, at man kan få det lavet under lakgarantien,« pointerer han.

Jan Helbos råd nummer et er at give bilen en komplet rustbehandling når den er ny.

»Når du får behandlet bilen og lukket ilten og fugten ude fra bilens karrosseri-overflader og samlinger, så er man sikret mod rust. Når du er i gang fra starten, så forebygger man. Efter tre år, er rustprocessen i gang,« siger Jan Helbo, som dog også konstaterer, at man ikke helt kan regne med at undgå rust, fordi for eksempel skarpe kanter, hvor der ikke rigtigt kan behandles, altid vil være udsatte.

Forbehold

Hos FDM er Jørgen Jørgensen noget mere forbeholden. Herfra lyder rådet, at man kun skal ofre de 4.000-5.000 kr., som en rustbehandling koster, hvis man har tænkt sig at beholde bilen i længere tid.

Efter rustbehandling af bilen frarådes undervognsspuling med højt tryk i vaskehallen, det kan nemlig beskadige rustbehandlingen.

Bilimportører som VW har tidligere frarådet rust behandling, men undervognsbehandler nu Touran fra fabrikken

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen