Ny stil fra Toyota

Ved biludstillingen i Beijing viste Toyota en fræk grøn bil, der kunne være en ny Auris.

Artiklens øverste billede
Toyota Dear hedder et frækt koncept fra Toyota. Bilen kunne godt give et fingerpeg om, hvordan den kommende Toyota Auris kommer til at se ud. Foto: Jens Høy

Kina har ingen egenproducerede luksusvarer og overtager derfor de europæiske idealer, når det gælder produkter, der giver prestige.

Inden for bilernes verden er det ensbetydende med, at det er de europæiske mærker, som har højest status i Kina.

Det mærker man hos japanske Toyota, der de seneste år ikke helt har formået at sælge det antal biler, som deres størrelse på verdensmarkedet ellers burde berettige til.

På Auto China 2012 havde Toyota en stand på størrelse med KB Hallen, og der var mange mindre nyheder med adresse til det kinesiske marked.

Forsmag

Mest opsigtsvækkende var en heftig grøn konceptbil uden ret mange informationer. Den hedder Dear og var ganske fræk i linjerne, og måske kan den give et praj om, hvordan kommende modeller vil tage sig ud.

Bilen indikerer, at formerne i en eller anden grad vil blive overført til den Corolla/ Toyota Auris som i løbet af det næste års tid skal fornyes. På standen viste man også bilen som sedan, der stadig er den mest populære facon på en bil i Kina.

Et par nyheder inden for Toyota’s produkter til handicappede fyldte også pænt, for Toyota har en hel afdeling for biler til mennesker med handicaps og kalder dem for Welcabs. Toyota har solgt denne biltype i over 30 år rundt omkring i verden, og på hjemmemarkedet har man en markedsandel på over 65 pct.

Grundlæggende har man to typer biler i programmet. Den ene type er med mulighed for lettere at transportere en kørestol, mens type 2 også omfatter hjælp til at håndtere selve kørslen, når man sidder i kørestol bag rattet.

På standen viste Toyota en smart tagboks, som rummer en komplet kørestol. Ved tryk på en fjernbetjening, sænkes stolen ned, og chaufføren kan så selv kravle over i stolen og fortsætte sine gøremål, mens tagboksen lukker og låses. Når man så kommer tilbage, bruges fjernbetjeningen igen til at hejse stolen tilbage i boksen.

Boksen leveres i Japan til Prius og Verso-S, men der er ingen planer om import til Danmark.

LÆS OGSÅ: Test: En Toyota til kernekunderne

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.