Golf-vogn til kørsel på rigtige veje

Volkswagen kommer næste år med en elektrisk version af den legendariske Golf.

Artiklens øverste billede
Den elektriske VW Golf er endnu ikke i serieproduktion. Udefra ligner prototypen den ægte vare med forbrændingsmotor. Golf Blue-e-motion vejer 205 kg mere end en sammenlignelig Golf Bluemotion Technology TDI med DSG-gear. Foto: Jens Høy

Hvis det ikke lige var fordi, at den hvide VW Golf har store reklamer på siden, så ville ingen lægge mærke til, at her er en 100 pct. elektrisk udgave af bilen.

Vi kører rundt i en ganske færdig prototype af den elektriske Golf, der allerede til næste år lanceres som et alternativ til en Golf med diesel eller benzin. Og som blev præsenteret i sidste uge under den store internationale EWEAkonference (The European Wind Energy Association), i Bella Center i København.

VW har arbejdet meget med, at bilen skal føles som en almindelig Golf, så derfor har man i Golf Blue-e-motion forsynet gearkassen med mulighed for, at bilen stort set ikke regenererer bremseenergi, når man slipper bremsen.

Hvis man nogensinde har kørt en elbil, vil man vide, at en kilde til irritation er for meget bremse, når man slipper speederen og blot lader bilen rulle.

Det føles ganske enkelt naturstridigt, at bilen bremser, selv om man godt forstår, at bilen gør det for at lade på batteriet.

VW har derfor valgt, at man som bruger af bilen helt kan slippe for denne psykologiske ulempe ved elbilen. Man kan dog også bruge regenereringsfunktionen aktivt i den elektrisk Golf, for via kontakter på rattet kan man selv bestemme, hvor meget motorbremse man vil have. Så, jo mere man bremser med motoren, jo mere strøm hældes tilbage på batteriet.

Traditionelle displays

De små kontakter sidder samme sted som i en VW-bil med DSG-gear. Men, hvor man i en DSG-model bruger de små knapper til sportslig kørsel, handler det i e-Golfen om at bruge knapperne til at hente flest kilometer ud af batteriet.

Angsten for ikke at have nok strøm på batterierne er en anden faktor, der kan forhindre købere i at vælge en el-bil. VW har derfor valgt et rundt tank-display, i stedet for digital visning af, hvor mange kilometer, der er tilbage på batteriet.

Godt nok videregives informationen også som tal, men har man bare lyst til en tankmåler, der minder en om en god gammeldag benzinbil, så findes den også.

Golf Blue-e-motion drives af en elmotor, som er integreret forrest i motorrummet, med en maksimal ydelse på 115 hk (85 kW). Den konstante ydelse er på 69 hk (50 kW).

Som det er tilfældet for alle elmotorer, yder den motor, der er monteret i Golf, et meget højt maksimalt drejningsmoment fra stilstand (270 Nm). Strømmen til at drive elmotoren akkumuleres i et Litium-ion-batteri med en kapacitet på 26,5 kWh.

Afhængigt af kørestil og brug af aircondition og varme er den teoretiske rækkevidde op til 150 km i den forhjulstrukne Golf Blue-e-motion. De endelige tal vil VW ikke ud med endnu, men når serieproduktionen indledes, vil rækkevidden med garanti være højere, gætter vi på.

180 celler

De 30 batterimoduler i Golf Blue-e-motion bestående af 180 litium-ion-celler er placeret i bunden af bagagerummet, under bagsædet og i midtertunnelen i undervognen (mellem forsæderne). En kombineret vand-luft- køling sørger for, at batteriet ikke bliver overophedet. I alt vejer batterimodulerne 315 kg.

I Golf Blue-e-motion kan man vælge mellem profilerne normal, eco og range. I profilen normal kan man gøre brug af alle 115 hk (85 kW), og i denne indstilling har Golf Blue-e-motion en maksimal hastighed på 135 km/t.

Hvis føreren vælger indstillingen eco, reduceres ydelsen til 95 hk (70 kW) og den maksimale hastighed til 120 km/t. I indstillingen, range, begrænses bilens tophastighed til 95 km/t. For at øge rækkevidden, afbrydes airconditionanlægget desuden helt.

Første fuldt elektriske bil med VW-logo bliver e-up! i starten af 2013 og senere på året følger den elektriske Golf Blue-e-motion.

LÆS OGSÅ: Tysk duel på køreglæde

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.