Tyske biler bedst i sikkerhedstest
14 nye biler er blevet kvast til ukendelighed. Se hvilke biler, der slap bedst fra testen.
Bilen, du sidder i, har afgørende betydning for, hvordan du slipper fra et frontalt sammenstød. Det viser en ny test af markedets nyeste biler foretaget af det europæiske testinstitut Euro NCAP.
I alt 14 nye biler fra Europa, USA og Asien blev udsat for virkelighedstro kollisioner, og den efterfølgende analyse af testdukkerne viste betydelige forskelle i sikkerheden.
Bedst i testen er blandt andet de tyske bilmærker Volkswagen (VW) og Mercedes. Modellerne VW Beetle, VW Up!, Mercedes B-klasse og Mercedes C-klasse Coupé belønnes alle med maksimale fem stjerner for deres sikkerhed.
VW Up! helt i top
Hos FDM er man især imponeret over den nye VW Up!, der på trods af sin beskedne størrelse og pris alligevel har sikkerheden helt i top.
"VW Up! placerer sig som en af de få biler, der kan tilbyde et resultat på fem stjerner i 100.000 kroners-klassen. Det er flot, og det viser vejen frem," siger FDM´s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
Han spår den nye folkevogn en stor fremtid på det danske marked, hvor efterspørgslen på billige biler er steget de seneste år.
Ud over de tyske biler får også nye modeller fra Kia, Chevrolet, Subaru og Range Rover topkarakter i testen.
Jaguar og Jeep skuffer
Blandt testens mindst sikre biler finder man nye, dyre modeller fra engelske Jaguar og amerikanske Jeep. På trods af at der her er tale om biler i luksusklassen, har producenterne altså ikke formået at levere sikkerhed på topniveau.
Begge biler scorer blot fire stjerner i testen, og det betegner Søren W. Rasmussen som ringe for biler i den prisklasse.
"Jaguar XF er en luksuslimosine, og man forventer selvfølgelig topkarakterer til en bil i den klasse. Men jeg må nok sige, at vi blev skuffet. Mange af resultaterne ligger langt under det niveau, der gælder for denne type bil, og det er simpelthen ikke godt nok."
En mindre katastrofe
Om den nye Jeep Grand Cherokee siger han:
"Det er tæt på en skandale, for det viser sig, at under crashtesten bryder det system, der skal fastholde føreren i sit sæde, sammen. Det betyder, at sikkerhedsselen er tæt på at kollapse, og føreren kommer så langt frem, at hovedet går igennem bilens airbag og rammer rattet. Det er en mindre katastrofe."
Euro NCAP har derfor bedt Jeep rette op på de mest alvorlige fejl med det samme. Den nye Jeep forhandles dog ikke på det danske marked.
Hele testen kan læses på FMD´s hjemmeside.
LÆS OGSÅ: Danskere køber bil med snusfornuften