Mercedes C-klasse er blevet voksen

Bilen har aldrig været bedre og fortjener stor udbredelse i klassen, hvor Audi A4 dominerer.

Artiklens øverste billede
Mercedes C-klasse ligner næsten sig selv, selv om nye lygter pynter. Det mest interessante er massive ændringer i kabinen og på teknikken. Foto: Jens Høy

I løbet af det sidste års tid har Mercedes-Benz i Danmark stille og roligt øget sin markedsposition i premiumklassen, hvor Audi og BMW dominerer. Det er sket gennem prisnedsættelser fra et niveau, der var hysterisk målt mod de andre tyskere, men nu passer priserne langt bedre til produkterne, og Mercedes er mere konkurrencedygtige på lav beskatning ved erhvervsleasing end Audi.

Man har stadig filosofien, at en Mercedes koster lidt mere end konkurrenterne, men ikke så meget som tidligere, da man reelt satte sig udenfor døren og kunne se ikke mindst Audi sprøjte A4 og A6 ud til de ventende købere.

For C-klassen gælder, at den har fået et næsten usynligt facelift, som næsten ingen vil lægge mærke til udefra, for her ligner bilen sig selv for 98 procents vedkommende, bortset fra let ændrede for- og baglygter. Faktum er dog, at bilen har fået omkring 2.000 ændringer.

Bare lækkert

Interiøret har fået den helt store overhaling, og kors, hvor det klæder den velkørende bil, at materialerne nu vitterlig formidler Mercedes- Benz-fornemmelse også i Cklasse.

Har man siddet i en CLS, er designet meget tæt på at være identisk med den nye C-klasse. Det vil sige dybtliggende runde instrument-ure og tilhørende centerplaceret skærm, og så er rattet nyt og forsynet med 12 knapper og tilhørende farvedisplay. Det løfter sammen med en generel bedre samlekvalitet hele oplevelsen af bilen.

På papiret ser mindste Cklasse, som vi har testet, i form af modelbetegnelsen, C 180, ikke ud af alverden, men bilen overrasker ved at være letbenet, præcis og med et pænt kraftoverskud.

Motoren er på 1,8 liter med direkte indsprøjtning og leverer 156 hk, takket være en lille turbo. Omsat til trækkraft er det ensbetydende med 250 Nm fra 1600 til 2400 o/m, men takket være 7-trins automatgear, opleves motoren som sejere, end tallene indikerer.

Fint automatgear

Automatgearet koster 54.611 kr. og det er kostbart, men løfter samtidig oplevelsen af bilen og er mere brændstoføkonomisk end standardbilen, der har manuel 6-trins gearkasse.

Med hele syv trin at vælge imellem er der harmoni i skiftemønstret, idet gearkassen ved et let defineret punkt skifter et trin ned, når man vil. Er der brug for lidt mere power, ja så presser man lidt hårdere, og vupti har elektronikken forstået, at du vil endnu et gear ned.

Se, det virker uhyre overbevisende og er med til at give oplevelsen af en bil, der har flere kræfter, end den egentlig har, når gearkassen altid kan finde et sted, hvor der er tilstrækkeligt med moment til opgaven.

Lav beskatning

Nyt er også start-stop til Cklassen – også med automatgear. Her virkede testbilen ikke helt på toppen, idet den havde en tendens til nærmest at springe frem, når motoren blev startet og gearet lagt ind.

Priserne starter ved 473.400 kr. men ekstraudstyr er dog ret kostbart. Ud over automatgearet var testbilen udstyret med metallak til 20.022 kr. og Eleganceudstyr, som koster 42.647 kr. Men det er mest relevant at bemærke det meget lave skattegrundlag ved erhvervsleasing på kun 356.000 kr.

Et facelift ændrer ikke ved en bils dimensioner. Derfor er pladsen ved bagsædet naturligvis ikke blevet bedre i C-klassen, som ikke rigtig imponerer i den disciplin, men den totale oplevelse af stjerne-produktet er løftet så meget, at kunder til en A4 bør prøve C-klassen, inden de beslutter sig.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.