Sådan sikres den klassiske bil
Et anstændigt værksted, omtanke og orden i papirerne er vigtigt, når den klassiske bil får en skade.
Det er enhver klassiker-ejers værste mareridt. Selv en lille skramme gør ondt. Men at smadre bilen eller bare få en større skade er en ubærlig tanke. Som dog til dels bliver til at leve med, hvis man har forberedt sig på det værste.
MotorClassic, FDM's magasin om klassiske biler, bringer i det nye nummer en række gode råd, som har det til fælles, at de kan forberede klassiker-ejeren på det værst tænkelige.
Det fremgår, at orden i forsikringsforholdene og det rigtige værksted er alfa og omega, når en klassisk bil får en større skade. Ellers risikerer man enten ikke at få tilstrækkelig erstatning, eller at bilen erklæres totalskadet. Også selv om den kunne være reddet.
Og vigtigst er det, at forsikringsselskabet kender bilens handelsværdi.
»De fleste klassikere er dækket af en form for veteranforsikring, og her er det ejerens ansvar at give selskabet besked, hvis bilen stiger i værdi. Forsikringen dækker nemlig kun op til det beløb, der står i policen. Bilen er derfor underforsikret, hvis den reelt er mere værd,« siger MotorClassics chefredaktør, Bo Christian Koch.
Det gode værksted
Bilens registrering kan også afgøre, om den erklæres totalskadet eller ej. Over 35 år gamle biler kan nemlig indregistreres som veteraner, og de er først totalskadede, hvis reparationsprisen overstiger bilens værdi. Ikke-veteraner er derimod totalskadede, når reparationen koster mere end 75 pct. af værdien, og ifølge det seneste finanslovsforlig skal grænsen fremover være blot 65 pct. af handelsværdien.
Endelig er det vigtigt at kende et værksted eller en specialist med forstand på klassikere, når den skadede bil skal genopbygges.
»Det rigtige værksted, der kan lave bilen med de rigtige reservedele til den rigtige pris, kan også være afgørende for, om bilen erklæres totalskadet eller ej,« påpeger Bo Christian Koch.