Billegende fylder 20 år

Selvom McLaren F1 fylder 20 år, er det stadig den ultimative superbil for mange motorentusiaster. Sportsvognen satte nye standarder for verdens vildeste gaderæsere.

Artiklens øverste billede
McLaren F1 har 20 år på bagen, men er trods sin alder stadig verdens hurtigste serieproducerede gadebil med sugemotor. Pressefoto

Den er alle superbilers moder og allerede 20 år gammel. På mange punkter er superbilen McLaren F1 aldrig blevet overgået af andre. Trods sin alder er den stadig verdens hurtigste serieproducerede gadebil med sugemotor, ligesom den i sin tid var den første gadebil, der var bygget op med en monocoque-konstruktion i let og stærk kulfiber.

Netop det med at holde vægten nede var afgørende for de McLaren-ingeniører, der i 1988 satte sig for at bygge verdens bedste superbil. Det fortælles, at da bilen var kommet i handlen, kom der en potentiel kunde til McLaren-hovedkvarteret i Woking i England. Det var en stærkt overvægtig herre med et kraftigt armbåndsur på det ene håndled - og han ville gerne have en prøvetur.

»Fint, men du skal tage dit armbåndsur af,« lød beskeden.

»Øhh, hvorfor det?« spurgte han.

»Jo, én ting er, at du er stor og tyk - det kan vi ligesom ikke gøre noget ved. Men nu har vi under udviklingen gjort vores yderste for at holde vægten nede på alle bilens komponenter, og så skal du ikke ødelægge det hele med et forbandet armbåndsur,« lød svaret fra McLaren-sælgeren.

McLaren F1 centermotorsportsvognen med V12 motor fra BMW var på alles læber i flere år, lige fra prototypen var klar i 1990, den første bil leveret i 1993, og indtil produktionen sluttede i 1998. Da var der bygget blot 106 eksemplarer, herunder et mindre antal, som blev bygget til det vilde liv på racerbanerne, bl.a. Le Mans, som den vandt i debutløbet i 1995.

Det særlige ved McLaren F1 var letheden, både den reelle og den optiske. Karrosseriet havde en balletdansers ynde, og den vejede kun 1.140 kilo i gadetrim, da både chassis og karrosseri var i kulfiber. Et godt eksempel på letheden er, at hver dør kun vejer syv kilo.

I dag mener mange, at McLaren F1 stadig er en af de mest fantastiske biler, der nogensinde er bygget, en bil, der vil gå over i historien. Kan man opstøve et eksemplar, skal man have mange penge med. I 2008 blev der på en auktion solgt et eksemplar med lavt kilometertal til ca. 25 mio. kr.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.