Billegende fylder 20 år
Selvom McLaren F1 fylder 20 år, er det stadig den ultimative superbil for mange motorentusiaster. Sportsvognen satte nye standarder for verdens vildeste gaderæsere.
Den er alle superbilers moder og allerede 20 år gammel. På mange punkter er superbilen McLaren F1 aldrig blevet overgået af andre. Trods sin alder er den stadig verdens hurtigste serieproducerede gadebil med sugemotor, ligesom den i sin tid var den første gadebil, der var bygget op med en monocoque-konstruktion i let og stærk kulfiber.
Netop det med at holde vægten nede var afgørende for de McLaren-ingeniører, der i 1988 satte sig for at bygge verdens bedste superbil. Det fortælles, at da bilen var kommet i handlen, kom der en potentiel kunde til McLaren-hovedkvarteret i Woking i England. Det var en stærkt overvægtig herre med et kraftigt armbåndsur på det ene håndled - og han ville gerne have en prøvetur.
»Fint, men du skal tage dit armbåndsur af,« lød beskeden.
»Øhh, hvorfor det?« spurgte han.
»Jo, én ting er, at du er stor og tyk - det kan vi ligesom ikke gøre noget ved. Men nu har vi under udviklingen gjort vores yderste for at holde vægten nede på alle bilens komponenter, og så skal du ikke ødelægge det hele med et forbandet armbåndsur,« lød svaret fra McLaren-sælgeren.
McLaren F1 centermotorsportsvognen med V12 motor fra BMW var på alles læber i flere år, lige fra prototypen var klar i 1990, den første bil leveret i 1993, og indtil produktionen sluttede i 1998. Da var der bygget blot 106 eksemplarer, herunder et mindre antal, som blev bygget til det vilde liv på racerbanerne, bl.a. Le Mans, som den vandt i debutløbet i 1995.
Det særlige ved McLaren F1 var letheden, både den reelle og den optiske. Karrosseriet havde en balletdansers ynde, og den vejede kun 1.140 kilo i gadetrim, da både chassis og karrosseri var i kulfiber. Et godt eksempel på letheden er, at hver dør kun vejer syv kilo.
I dag mener mange, at McLaren F1 stadig er en af de mest fantastiske biler, der nogensinde er bygget, en bil, der vil gå over i historien. Kan man opstøve et eksemplar, skal man have mange penge med. I 2008 blev der på en auktion solgt et eksemplar med lavt kilometertal til ca. 25 mio. kr.