Verso med mere format

Forgængeren var baseret på bunden fra en Corolla, men den nye er bygget på en Avensis-platform. Og det siger næsten det hele: Den nye og nu danmarksaktuelle kompakte MPV, Toyota Verso, har fået mere plads og komfort.

Artiklens øverste billede
Den nye Toyota Verso bygger på Avensis-platformen og er vokset med otte centimeter i længden, så den nu er 4,44 meter lang. Det betyder væsentlig mere plads. Foto: TOYOTA

Den syvpersoners Toyota Verso er vokset på alle ledder og har fået et forbedret Easy Flat-system, der snildt får sæderne til at forsvinde, så der dannes et helt plant gulv. Alt i alt er det en alsidig bil med bedre plads til familien end forgængeren. Verso’en er vokset med otte centimeter i længden og to i bredden, og der er lagt tre centimeter til akselafstanden.

Toyota følger også en anden tendens, nemlig flere kræfter, men lavere brændstofforbrug og CO2-udledning – og det sker via Toyotas såkaldte Optimal Drive-filosofi, som omfatter en række teknologier, der betyder lav friktion, reduceret vægt og avanceret ventilstyring, alt sammen bragt i anvendelse for at forhindre spild og øge effektiviteten.

Verso’en fås med fem eller syv sæder. Priserne begynder ved 293.183 kr., og der er fire udstyrsniveauer. Fra laveste niveau, T1, er aircondition fjernbetjent centrallås og varme i forsæderne standard, ligesom der er fuld sikkerhedspakke med ESP og syv airbags samt hillholder til hjælp ved igangsætning på stejle stigninger.

Med fem sæder har den nye Verso et bagagevolumen på 484 liter. Med alle syv sæder i brug er der – mere begrænset – plads til 155 liter bag tredje sæderække.

Der er to benzinmotorer og tre diesel på plakaten. Benzinmotorerne er på 1,6 og 1,8 liter med 132 og 147 heste. De to motorer kører henholdsvis 14,9 og 14,5 km/l ved blandet brug. Toliters D-4D dieselmotoren med 126 heste opgives til 17,9 km/l. Dertil kommer de to 2,2 liters D-CAT dieselmotorer med henholdsvis 150 og 177 heste. Med en enkelt undtagelse har alle sekstrins gearkasse. Til 1,8-liter versionen fås dog den nye trinløse automatgearkasse Multidrive S, og Verso 2,2 D-4D med 150 heste fås kun med en ny sekstrins automatgearkasse.

Læs også: Dydsmønster i praktik

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.