203 km/t - med sejl

Briten Richard Jenkins har i Nevada sat hastighedsrekord for et vinddrevet køretøj. Se video.

Artiklens øverste billede
Richard Jenkins har brugt 10 år på at forberede rekorden, og Greenbird er den femte udgave af fartøjet. Pressefoto

Mens vindhastigheden kun var på 48 km/t, lykkedes det den britiske ingeniør at presse kulfiberfartøjet Greenbird op på imponerende 203 km/t i den udtørrede flodseng Ivanpah i Nevada, skriver Gizmag.

Greenbird-teamet var faktisk klar til rekordforsøget allerede i september 2008 i det vestlige Ausralien. Men utidig regn umuliggjorde desværre projektet.

Richard Jenkins har brugt 10 år på at forberede rekorden, og Greenbird er den femte udgave af fartøjet, der hovedsageligt består af 600 kilo kulfiber. Det eneste stål, der findes i Greenbird, er i hjullejer og styretøj. Sejlet er faktisk snarere en stiv vinge.

Den tidligere rekordholder hed "Iron Duck" og var ført af amerikaneren Bob Schumacher. Iron Duck ligner meget Greenbird og forskellen ligger primært i de valgte materialer, hvor konkurrenten er bygget i står og fiberglas.

Se Greenbirds hjemmeside

Se Greenbird på YouTube

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.