BMW moderniserer sin mindste

1-serien og visse 2-serie-modeller får bl.a. smartere interiør, lige som bilens ydre har fået en let behandling.

Artiklens øverste billede
Udvendigt er der ikke sket det helt store med den faceliftede 1-serie, som dog har fået nye for- og baglygter. Fotos: BMW

Seks år er det ved at være, siden BMW lancerede anden generation af 1-serien, og BMW-fans kan ånde lettet op, for den faceliftede model, der er præsenteret nu, er fornyet med respekt for traditionerne.

BMW’s designafdeling holdt blyanten i ro. 1-serien er ikke en model, BMW tager chancer med. Udvendigt er der dog nye LED-for- og baglygter, nye fælge og en modificeret kølergrill.

Til gengæld er bilen blevet kraftigt opdateret indvendigt, hvor man har udskiftet store dele af instrumenteringen og bl.a. installeret en mere moderne farveskærm som i den nye 5-serie. Den fås i to størrelser, og den, som BMW viser billeder af, koster ekstra, men så er den også berøringsfølsom.

BMW’en, der her ses som en 120d, Edition Sport Line, er fortsat det sportslige indslag i klassen.

Alle menuer foregår på dansk, og investerer man i gps, er den også med dansk tale.

Der er også mulighed for Apple CarPlay, trådløs opladning af visse telefontyper, internetadgang m.m.

Samtidig anfører BMW, at de har forbedret kvalitetsoplevelsen i kabinen.

Den teknisk identiske 2-serie har fået samme facelift, mens BMW ikke har rørt ved den mere familieorienterede 2-serie Active Tourer.

Ifølge FDM, der har prøvet den nye 1-serie, er automatisk nødbremse ekstraudstyr.

Det er anden gang, at den mindste BMW får et facelift. I 2015 blev front og bagenden ændret væsentligt efter designkritik, samtidig med at der kom flere nye motorer.

Cockpittet er blevet en miniatureudgave af den nye 5-serie, bl.a. med nye farveskærme.

Teknikken er der ikke ændret ret meget på.

1-serien kommer som før med benzin- og dieselmotorer med mellem 109 og 340 hk – med tre, fire og seks cylindre, fra 116i til M140i.

Det er nogenlunde det samme i 2-serien, der dog har en rigtig M-model, M2 med hele 370 hk. Der er naturligvis fortsat baghjulstræk, selv om afløseren om et par år angiveligt bliver med træk på forhjulene.

BMW 1- og 2-serie er de eneste kompakte baghjulstrækkere på markedet, og er drømmen en baghjulstrækker, bør man nok ikke vente for længe.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen