VW sidder solidt på bilsalget

Fem Volkswagen-modeller på top-20-listen over indregistreringer i maj, hvor de fire ligger helt i toppen. Et bredt program til både erhvervlivet og private kunder er den primære årsag.

Artiklens øverste billede
Den faceliftede Volkswagen Golf er en af højdespringerne på listen over indregistreringer i maj. Foto: Thomas Hjortshøj

Der står VW på usædvanligt mange nyindregistrerede biler i maj, hvor Up, Golf, Passat og Polo som perler på en snor besætter 2.- til 5.-pladsen på top-20-listen, mens Touran følger efter på en 16. plads.

Der blev afsat 3.038 Volkswagen, og det er ifølge importøren første gang, at et enkelt bilmærke har solgt over 3.000 biler i den samme måned. En umiddelbar søgning hos De Danske Bilimportører, der går tilbage til 2010, bekræfter, at det er rigtigt nok.

De mange folkevogne er afsat i en måned, der med godt 22.000 biler ligger en fjerdedel over salget i den noget tamme april måned og fem pct. over maj i fjor, så der nu i årets først fem måneder er solgt 100.000 biler, hvilket er syv pct. over samme periode i fjor.

Peugeot 208 var i maj endnu en gang den mest indregistrerede bil. Foto: Peugeot

Mange biler til leasing

Peugeot og VW har længe kæmpet om at være danskernes foretrukne bilmærke. Den franske løve, som ellers har ligget højt med flere modeller, kunne i maj dog kun smykke sig med én topplacering, nemlig en førsteplads til 208’erne, der solgte lige over 900 biler. 308 og 2008 ligger nede på 18.- og 19.-pladsen.

Der er flere årsager til, at der er så mange Volkswagen-modeller i top, lyder det fra Søs Righolt, der er pressechef hos den danske importør.

»Vi har et bredt program til de rigtige priser samt et kurant lager,« lyder det.

I dag er det nemlig også vigtigt at kunne levere hurtigt, når køberen først har bestemt sig. Det er ikke alle, som har lyst til at vente de to-fire måneder, det normalt tager at producere en bil, men der kan dog være længere leveringstid på enkelte modeller.

Med til at trække VW-salget op er bl.a. en faceliftet Golf, en Up med 90 hk turbobenzinmotor samt leasingkampagner på især Polo. En specialkørsel fra De Danske Bilimportører, der omfatter både privat- og erhvervsleasing – viser, at godt 60 pct. af de indregistrerede Poloer i maj var leasede, 50 pct. af Golferne og hver tredje Up ligeledes på leasing, mens Passat som firmabil helt naturligt topper med 75 pct.

Peugeot, som ellers har slået salget af 208’eren stort op på leasing, er gået den anden vej. I maj var således kun hver fjerde eksemplar af modellen leaset. Til sammenligning var godt hver anden Nissan Qashqai og hver anden Renault Clio, som kom ud på gaden i maj, leasede.

Biler op i størrelse

Tallene viser også, at danskernes appetit på mikrobiler fortsat falder og ligger langt under en femtedel af det samlede salg, mens andelen af minibilerne stiger og nu udgør en tredjedel af indregistreringerne. Mellemklassen holder skansen på en femtedel, mens især de høje SUV’er og crossovere fortsat vinder terræn og nu nærmer sig andelen for mikrobilerne.

Også Skoda Octavia har fået et facelift, og modellen er nu rykket op på en 6.-plads. Foto: Skoda

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.