BMW lader 8-serien genopstå

Ny konceptbil er startskuddet til at genoptage produktionen af den ultimative topmodel hos BMW.

Artiklens øverste billede
Der er tale om en konceptbil, men de fleste iagttagere forventer, at ikke meget vil ændre sig, når den færdige BMW 8-serie kommer næste år. Foto: BMW

Husker nogen BMW’s 8-serie? Den elegante coupé, som fabrikken fornøjede sig med i perioden 1989-1999, og som kunne fås med V-12-benzinmotor …

BMW vil igen lave en ultimativ coupé, denne gang baseret på en BMW 7-serie, og bruger årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este, som er en yderst eksklusiv biludstilling i Norditalien, til at afsløre BMW Concept 8 Series, der skulle være en forsmag på den kommende BMW 8-serie Coupé, som lanceres i 2018.

BMW har længe kigget med fra sidelinjen mens ærkekonkurrenten, Mercedes-Benz har solgt SL og S-klasse coupé, men som en del af BMW’s fremtidige strategi ønsker man at øge salget i luksusklassen. Her spiller den kommende BMW 8-serie Coupé en vigtig rolle.

»Nummeret 8 har altid repræsenteret toppen af performance og eksklusivitet hos BMW,« forklarer Harald Krüger, topchef hos BMW AG.

Rent teknisk oplyser BMW ikke noget, men de store tyske medier gætter på, at teknikken kommer fra 7-serien, men tilsat ekstra avanceret mekanik og elektronik, bl.a. en V12-benzinmotor med over 600 hk, mens V8 og en mindre sekscylindret rækkemotor også kunne være en mulighed. Derudover tales der om laserlys, 100 pct. digital instrumentering og 21 tommer fælge med keramiske bremser, mens BMW sjovt nok allerede har bekræftet, at man arbejder på højtryk med at udvikle en M8, der ovenikøbet skal køre Le Mans.

Skulpturelt design

BMW er også meddelsomme, når det gælder designet.

BMW Concept 8-serie afslører meget af den kommende model, og ifølge Adrian van Hooydonk, designdirektør hos BMW Group, er konceptbilen BMW’s bud på en premium fuldblods køremaskine.

»Det er en luksuriøs sportsvogn, der viser både uforlignelig dynamik og moderne luksus som muligvis ingen andre. For mig er det en ren automobil-fascination,« siger han og tilføjer:

»Bilen viser en ny tilgang til brugen af former, som er særligt fremtrædende på bilens overflade. De skarpe linjer markerer bilens volumen, og den skulpturelle form skaber en model, der er meget karakterfuld. Kort sagt en ægte køremaskine.«

Konceptbilen er håndbygget i ét eksemplar.

I 1989 var BMW 850 noget af det mest ultimative: Den 12-cylindrede maskine med en slagvolumen på fem liter ydede 300 hk og var en af de første biler, som havde en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.